Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN PROVKÖRNING individuellt läge. De
t låter föraren välja och programmera sin favoritkombination av PASM, främre spoiler och bakre vinge samt Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC). Jag ger mig iväg på Pacific Coast Highway från Santa Monica förbi Malibu norrut. Bilen känns förvånansvärt bekväm, smidig och lättkörd. Det enda som skvallrar om att det är en högpresterande sportbil är vägljudet från däcken. Efter att ha svängt till höger in på Mulholland och tryckt till rejält på gasen är det första jag märker – förutom den otroliga accelerationen – hur stabil bilen är. Förmodligen hänger det ihop med Porsches aktiva fyrhjulsdrift, Porsche Traction Management, vilket säkerställer att motorns enorma vridmoment överförs till hjulen exakt och konsekvent. Resultatet är bättre och mer exakt hantering, grepp och körprestanda. PDK-växellådan växlar blixtsnabbt 56 och bilen ger ifrån sig ett härligt ljud vid varje uppväxling. Att köra genom de mest kuperade och smalaste delarna av Mulholland, med några riktigt snabba kurvor, påminner en hel del om Nordslingan på Nürburgring. Även om den här kaliforniska landsvägen inte är en racingbana, är den mer än tillräcklig för att få en bra känsla för bilen. Jag kör bilen så hårt jag kan och bromsar med vilje så sent som det bara går i några snäva kurvor, och det finns inte ens en tillstymmelse till att bromsarna är något annat än helt fantastiska. När jag andas ut efter inbromsningen, finns det inte ens någon bromslukt eller något tecken på slitage. Det är nästan som om bromsarna tigger och ber om ännu hårdare och tuffare behandling. Efter att ha hårdtestat bilens prestanda glider jag tillbaka till Santa Monica. Med det utmärkta ljudsystemet från Bose på högsta volym och Sport Chrono inställd på Normal, känns bilen som en lyxig långfärdsvagn, snarare än en rå sportbil. Det enda negativa som jag kan komma på är att alla dess elektroniska hjälpmedel faktiskt tar bort lite, lite av råheten, särskilt vid riktigt tuff körning. Men om du ska köra bana och provocera bilen till den yttersta gränsen, så kan du knappast hitta en bättre och mer kompetent körmaskin. Med ett enkelt vrid på Sport Chronoratten förvandlas bilen nämligen från en bekväm vardagsbil till ett accelererande monster i raketklass. Här finns mer prestanda än vad merparten av alla förare någonsin behöver. Det är just mångsidigheten som gör Porsche 911 Turbo Cabriolet till en så enastående sportbil. Texten är en omarbetad version av en artikel som tidigare publicerats i Excellence Magazine. Foto: Peter Wu