Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN HISTORIA V id en första anblick s
er den ut som vilken tidig Porsche 911 som helst. Men ett tränat öga upptäcker snart några ”konstigheter”. Som de platta navkapslarna och de dubbla avgasutblåsen. Och att glasrutornas böjning inte riktigt ser ut som vi har kommit att vänja oss vid. Men så är det här heller inte vilken vanlig Porsche 911 som helst. Det är den enda överlevande av de 13 prototyper som byggdes innan man startade produktionen av Porsche 901, som senare döptes om till 911. Eller enklare uttryckt, världens första 911. Don Meluzio, en bilhandlare från Pennsylvania, och aktiv i Porsche Club North America var på jakt efter ett spännande objekt att sätta tänderna i. 1984 hittade han en liten radannons i klubbtidningen om en ”prototyp till salu”. Så mycket mer stod inte att läsa ut av annonsen. Don Meluzio blev ändå nyfiken, om än en smula skeptisk och begav sig till New York och ett garage där klenoden skulle hålla till. – Den var i ett helt bedrövligt skick. Det var knappt ens en bil. Det var mest diverse karossbitar som hölls ihop av gammal, röd lack, säger Don Meluzio när Porsche Magasin möter honom hemma i York, Pennsylvania. Men det är en sak som får honom att haja till. En liten plåtbit med serienumret VIN 13 327. Som Porsche-entusiast visste han att det betydde en mycket tidig bil eftersom alla tidiga 901 och 911 har nummer som börjar på 300. Kunde det här vara en av de allra första 901 som byggts, eller var allt bara ett bedrägeri? Han chansade och betalade 14 000 dollar, en astronomisk summa för ett bilvrak på 1980-talet. Och sedan var det dags att sätta igång detektivarbetet. Han skickade brev till Porsches historiska arkiv i Zuffenhausen och fick ett ganska nedslående och kortfattat svar tillbaka: ”Vi har inga uppgifter om en VIN 13 327”. Don Meluzio började känna sig uppgiven. Om inte ens Porsche i Zuffenhausen har några uppgifter om bilen kan den ju knappast vara äkta? DETEKTIVARBETE Men ett drygt år senare dök ett nytt brev upp. De enträgna historikerna hos Porsche hade grävt vidare: ”Fordonet med ovan nämnda chassinummer har byggts som en testbil i november 1963. Det är en typ 901 med fordonsnummer 7. Hur detta fordon senare hamnat i USA är inte känt för oss”. I klarspråk betydde det att det där garagefyndet var den sjunde 911-prototyp som någonsin byggts. Och den enda av de 13 prototyper som totalt byggdes som finns kvar. Alla andra är försvunna, skrotade eller bortrostade. Don Meluzio nöjde sig inte med den knapphändiga informationen utan blev snabbt stamkund på flyget mellan New York och Stuttgart för att få veta mer. Och grävandet gav resultat. Det visade sig att bilen fått smeknamnet Barbarossa, vilket betyder rödskägg på italienska, och använts för att testa fjädringssystem första gången i februari 1964. Några månader senare fick den tjänstgöra i en vindtunnel i Untertürkheim i östra Stuttgart. Hela tiden utrustades den med nya delar som skulle testas, främst olika typer av bromsar och ventilationslösningar. När bilen väl klarat av alla testuppgifter hade den hunnit rulla drygt 4 000 mil. Men den var fortfarande i hyggligt skick och det ekonomiskt hårt pressade Porsche behövde pengar för att sätta igång med serieproduktionen. Så man valde helt enkelt att sälja bilen till motorjournalisten och racerföraren Richard von Frankenberg 1965. Han hade den i sin ägo fram till sin död i en bilolycka 1973, men vad som sedan hände med bilen var okänt Don Meluzio i sitt garage i York, Pennsylvania. 28