Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN PROVKÖRNING STEFAN JOHANSSON Ålde
r: 61 Bor: Los Angeles Meriter: 79 Formel 1-starter, fyra andraplatser och åtta tredjeplatser. Vann också 24-timmars i Le Mans 1997 tillsammans med Michele Alboreto och Tom Kristiansen i en TWR Porsche. Stefan Johansson är utan tvekan en av våra främsta racingförare genom tiderna med en totalseger i Le Mans med en Porsche WSC-95 1997 och i Sebring med en Porsche 935J 1984, samt tio år i Formel 1 med ett flertal pallplatser på meritlistan. Även om Johansson numera inte tävlar aktivt gillar han fortfarande att köra bil fort. Och inte minst att testa gränserna för nya sportbilar. Så därför antog han utmaningen att hårdtesta nya Porsche 911 Turbo Cabriolet hemma i Los Angeles. Här är Stefan ”Lill-Lövis” Johanssons egen rapport om mötet: ”D en senaste generationen av Porsche 911 Turbo Cabriolet har fått en rad förbättringar jämfört med sin föregångare. Som förväntat, har den fått nya standardfunktioner och såklart fler hästkrafter och ökat vridmoment. Men tekniska data på ett papper berättar bara en liten del av historien. Eftersom jag numera bor i Los Angeles är det självklara valet för en tuff provkörning Mulholland Highway, en av de mest ikoniska vägsträckorna i världen. Kraften i den 3,8 liter stora turboladdade raka 6:an har ökat med 20 hästkrafter sedan den förra generationen, till totalt 540 hk. Liksom i förra generationen är en sjuväxlad PDK-låda den enda växellåda som finns. Den manuella växellådsriktningen har blivit omvänd så att man trycker växelspaken framåt för nedväxling och drar den bakåt för uppväxling. Kraften når hjulen genom ett elektrohydrauliskt styrt Porsche Traction Management (PTM) system. Porsches Active Suspension Management (PASM), som kontinuerligt justerar dämpkraften på varje hjul, har uppgraderats för att ge större skillnad mellan skarp kurvtagning och ökad komfort och är nu standardutrustning på alla 911 Turbo. När jag öppnar förardörren och kliver in i bilen är det första jag lägger märke till de adaptiva sportsätena, som kan anpassas till en näst intill idealisk komfortnivå. De erbjuder massor av stöd i sidled och lägre ländryggsstöd, vilket jag faktiskt har saknat i många andra högpresterande bilar. Här är det enkelt att sitta bekvämt. När jag hittat mina idealinställningar programmerar jag in dem i stolens minne. Precis som på alla nya 911:or, ersätter Sport Chrono-väljaren på ratten de gamla knapparna på mittkonsolen. Förutom Normal, Sport och Sport Plus finns ett 55