Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN TESTKÖRNING Victorias förorter. M
ullret från motorn, just i detta fall den 2,9 liter stora dubbelturbo- V6:an i Panamera 4S Sport Turismo, och däcken håller sig på en mycket diskret nivå, samtidigt som fjädringen är fast, men ändå komfortabelt avstämd. Bilen håller sig helt enkelt i bakgrunden när uppgiften som ska lösas mest handlar om transport. SPORTBILSKÄNSLA Utanför stadsgränsen lotsas vi in på slingriga asfaltsvägar som leder upp i de barrskogsbeklädda bergen på Vancouver Island. Jag vrider körväljaren på ratten till Sport Plus och chassit stramas upp, samtidigt som motor och växellåda nu anmäler sig i full givakt. Vinkelsexan släpper sedan loss sina 550 Nm vridmoment och kastar oss mot horisonten. Svåra kurvkombinationer glider bilen igenom som en kvicksilverdroppe. Styrkänsla och styrrespons är påtagliga trots en tjänstevikt över tvåtonsstrecket. Ingen annan bil i detta segment kommer i närheten av den sportbils- känsla som Panamera kan bjuda på när aggressiv körning står på programmet. ”Vi ville ha mer flexibilitet” Andreas Jaksch, huvudansvarig för produktlinjen Panamera Sport Turismo. tionsbilen förrän nu beror på att vi ville vänta in den nya Panamera-generationen. Kom dessutom ihåg att Porsche är ett av de mindre företagen i bilbranschen och därför måste fokusera sina utvecklingsresurser på ett fåtal projekt i taget. Vad ligger bakom tanken att lansera Sport Turismo-varianten? – Vi hade länge funderat på en Panamera med mer utrymmen och flexibilitet. På Genèvesalongen 2012 lanserade vi en studie på Panamera Sport Turismo och fick massiv positiv respons. Att vi inte lanserar produk36 Vilken filosofi har legat bakom designen på Sport Turismo? – Karossen skulle förkroppsliga Panamera Sport Turismos trefaldiga fokus: kördynamik, komfort och mångsidighet. Eftersom konceptet från 2012 fick så positivt mottagande ville vi ligga nära detta i den färdiga produktionsbilen. Jag tycker att vårt designteam, huvudsakligen chefsdesignern Michael Mauer och den ansvarige för exteriörer Peter Varga har lyckats extremt bra – jag tycker själv att Sport Turismo i sin slutliga form är snyggare än vanliga Panamera! Hur stor del av Panamera-försäljningen tror ni kommer att bli Sport Turismo? – Mycket svårt att säga. Men vi tror ändå att runt 20% av hela världens Panamerakunder kommer att välja en Sport Turismo, medan det på vissa marknader, framför allt i Europa, kommer att bli betydligt mer. I vår tillverkning är vi dock helt flexibla avseende vilken karosstyp kunderna väljer. Den franske cykelturisten Michel imponeras av lastutrymmet.