Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN TESTKÖRNING N är vi ser ut över d
en nybyggda banan Vancouver Island Motorsport Circuit undrar en del av mina skribentkollegor hur Porsche egentligen tänkt. Företaget står i begrepp att presentera nya toppmodellen Panamera Turbo S E-Hybrid, en fruktansvärt snabb limousine i tvåtonsklassen, till synes huvudsakligen byggd för att korsa kontinenter i hög hastighet. Men testbanan är närmast att likna vid en något förstorad gokartbana, så många och tajta är böjarna. Kommer denna stora bil verkligen att göras rättvisa i en så trång miljö? Efter ett snabbt förarmöte släpps vi ut på banan. Jag justerar stol och ratt, vrider körlägesväljaren till Sport Plus och tar ett djupt andetag. Grönt ljus, V8-motorn vrålar ursinnigt och accelerationen ut på rakan är rent bombastisk – 0 till 100 klaras av på 3,4 sekunder och den galna fartökningen fortsätter sedan med en frenesi jag sällan varit med om. Där den vanliga turbomotorn behöver ett kort ögonblick av tryckuppbyggnad innan draget kommer, är denna kombination av bensinturbomaskin på 550 hk och elmotor på 136 hk ögonblicklig i sin respons. PRECIS DIT DU VILL De båda motorerna är kalibrerade för att understödja varandra vilket leder till att de fulla 850 newtonmetrarna i vridmoment är tillgängliga i ett rekordbrett spektrum av 1 400–5 500 varv. Kort sagt, galen kraft finns ständigt tillgänglig. Nu närmar sig de första skarpa böjarna och man skulle kunna vänta sig att tyngdlagarna tar över med tråkig understyrning som följd. Men nej. Istället kommer en snärtig instyrning och perfekt känsla av kontroll. Det är som att bilen skakat av sig ett halvt ton. En serie snabba riktningsändringar följer och jag fortsätter att fascineras över hur man kan göra stora Panamera så här snabb i kurvorna. Inte förrän jag håller en på tok för hög hastighet i en lång högerböj börjar framhjulen ta en lite vidare radie än jag tänkt. Men ett kort gasuppsläpp och däcken biter igen och drar in Panameran i kurvan. Imponerande. För att hjälpa mig som förare är ett antal stödsystem aktiva: Porsche Traction Management Plus fyrhjulsdrift portionerar ut kraften så att motorns kraft blir framåtdrift istället för gummirök. Antisladdsystemet PSM motverkar över- och understyrning, ”Ett kort gasuppsläpp och däcken biter igen och drar in Panameran i kurvan. Imponerande.” torque vectoring ökar instyrningen genom att öka vridmomentet till ytterhjulet. Till detta kommer den aktiva stötdämparkontrollen PASM, PDCC Sport antikrängningssystem och fyrhjulsstyrning. Allt är dessutom sammankopplat i styrsystemet Porsche 4D Chassis Control. Men som förare behöver du inte bry dig en gnutta om alla dessa system, de arbetar för det mesta omärkligt medan det enda du upplever är att bilen går precis dit du vill, även på en tajt racerbana som denna. Efter några snabba varv svänger vi av banan och åker vidare på en halvdagstur på de fina landsvägarna i kanadensiska British Columbia. Fartgränserna är låga samtidigt som den lokala sheriffen ständigt tycks vara närvarande, vilket gör att fokus nu får ligga på att testa bilens komfort och energieffektivitet. Facit blir att Panamera Turbo S E-Hybrid inte bara är den snabbaste bilen i Panameraprogrammet, den har även det bredaste kompetensområdet av alla. Bilen är smygande tyst i normala farter, så tyst att man stundtals inte riktigt vet om förbränningsmotorn är inkopplad eller inte. Jag misstänker att sportigt fokuserade förare bör beställa sportavgassystemet för att få lite mer muller in i kupén. Ett flertal körprogram finns tillgängliga: Från Sport Plus ner till flera hybridspecifika program som minimerar förbrukning, ser till att bilen laddas inför elektrisk drivning i miljözoner, bara körs på el etc. Med fulladdat batteri klarar bilen upp till 50 km på ren eldrift. UNIK HYBRIDDRIVLINA Panamera Turbo S E-Hybrid kan dessutom köras på el i upp till 140 km/h, vilket i kombination med räckvidd gör att många klarar sin vardagspendling med eldriften. Men även vid längre turer då bensinmotorn ständigt används går det att köra bilen rätt så snålt, att hålla sig strax under litern per mil var inget problem under vår testkörning. Förutom den unika hybriddrivlinan ingår en hel del standardutrustning som normalt är tillval för Panamera, exempelvis 21 tumshjul, keramiska bromsar, torque vectoring, Bose ljudanläggning, med mera. 43