Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN HISTORIA Resultatet av nästan tio
års restaurering. fram till att den ett drygt årtionde senare dök upp i ett garage i New York. EN VERKLIG KLENOD Nu när Don Meluzio visste att det var en verklig klenod han fått tag i började det långa restaureringsarbetet som skulle vara i nästan tio år. – En ”vanlig” 911 är ganska enkel att återställa till ursprungsskick eftersom det finns ritningar och dokumentation och inte minst andra bilar att jämföra med. Men titta här. Taklinjen, sidokonturen, dörrarna, fönstrena, allt har andra dimensioner än de serieproducerade bilarna. Det mest uppenbara är kanske sidopanelerna som inte är rundade i botten som på senare 911:or, utan snarare raka som på en 356. Dörrarna är kortare och högre men längden på sidofönsterglaset är längre. Så det har varit ett evigt pusslande och många, långa givande diskussioner med ingenjörer som faktiskt var med och jobbade på den här bilen. Det gedigna restaureringsarbetet, i samarbete med bilkonservatorn och Porsche-experten Dennis Frick, har gett resultat. Hela framrutan på Barbarossa är belamrad med medaljer och priser. – Vi har varit på alla de stora amerikanska bilträffarna, Pebble Beach, Amelia Island och St Johns. Och vi har vunnit vår klass varje gång. URFADERN TILL ALLA PORSCHE 911 Don Meluzio ger mig nycklarna och erbjuder mig att ta en provtur i klenoden. Jag tvekar lite först, den historiska bilen, urfadern till alla Porsche 911 går ju inte ens att värdera i pengar. Men samtidigt är det en unik känsla jag inte vill missa. Jag letar efter tändningen på vänster sida om ratten, men här sitter den till höger, precis som på en 356. Den så kallade Le Mans-tändningen kom alltså först till produktionsbilarna. Ratten är hämtad från en 356, men i övrigt känns allt förvånansvärt bekant för en van 911-förare. De smala stolparna och de väl 29