Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN RACING ” 99,9 PROCENT KAN INTE BL
I RACINGFÖRARE” Racing-legenden Mark Webber summerar sin resa genom motorsportens universum. Ett samtal om formelbilstester i t-shirt, om att vara besatt och berusad av Formel 1 och varför man måste vara självisk. TEXT FREDRIK HULDT BILD PETER GUNNARS/PORSCHE AG D 64 et är en blöt och blåsig dag i skånska Kågeröd. Publiken på den lilla racerbanan Ring Knutstorp söker skydd så gott det går från det nyckfulla svenska vårvädret. Den enda logiska platsen att befinna sig på är inne i Porsche Race Lounge. Trots det står vi och trampar i duggregnet utanför entrén. Förväntansfulla inför mötet med en av motorsportens verkliga ikoner, som besöker Porsche Carrera Cup Scandinavia. Mark Webber är vad man brukar kalla ”racing royalty”. En epokgörande förare som tillhörde den absoluta världseliten i nästan två decennier. En kille som fick kämpa hårt för sina resultat och som på vägen mot toppen stirrade döden i vitögat på mer dramatiska sätt än de flesta av oss gör i våra vildaste mardrömmar. Energisk och trådsmal, med knivskarp blick och det skruvstädsliknande handslaget som alla formelbilsförare har hälsar han sig effektivt igenom den lilla välkomstskaran. Trots att han numera är racingpensionär är intresset för honom stort. För motorsportintresserade är Mark Webber en Le Manslegendar och en niofaldig Grand Prix-vinnare som hjälpte Red Bull att ta fyra raka konstruktörstitlar i Formel 1. Han krönte sin långa karriär med en världsmästartitel i World Endurance Championship med Porsche 2015. Med den meritlistan framför sig är det lätt att tro att det har varit en enkel resa och att han är född med silversked i munnen. – Vår familj var inte som Strolls. Vi dök inte upp med en förmögenhet och ”köpte” stallen som jag ville köra för. Det vi hade för att ta oss till Formel 1 var peanuts… peanuts! Jag kämpade och hade tur. Det är en syrlig gliring till den 18-årige kanadensaren Lance Stroll som i år kör för Williams Grand Prix i Formel 1, och vars pappa sägs ha investerat overkliga belopp för att förverkliga sonens racingdrömmar. Mark beskriver sin uppfostran som kärleksfull men hård. Med en orolig mamma och en pappa som lärde honom att man får ta konsekvenserna av sitt handlande. Men också att man kan göra farliga saker så länge man är fokuserad på uppgiften. – Pappa hade en Yamaha-butik och jag började med motorcyklar när jag var 5-6 år. Han brukade lämna mig på banan med en bensindunk och säga att ”jag hämtar dig om tre timmar”. När jag var tio år gav han mig en motorsåg och sa ”okej Mark, det här