Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN HISTORIA tilltagna rutorna ger fa
ntastisk sikt. Att det inte finns några nackstöd förstärker den luftiga känslan. Den långa växelspaken med otydliga lägen är kanske det minst tilltalande med bilen, men det är bara att vänja sig. Ute på de torra, jämna vägarna omkring York beter sig Barbarossa som vilken tidig 911 som helst. Ultralätt men exakt styrning och den största delen av vikten på bakaxeln. Jämn och kvick acceleration på alla växlar. Redan här hade man alltså hittat grundreceptet för vad som av många anses vara världens bästa sportbil. Molnen börjar bli lite mörkare, så Don Meluzio tycker att det är hög tid att köra hem Barbarossa till garaget igen. – Jag har aldrig kört bilen i regn. Och jag behandlar under30 redet med möbelpolish. Visst, det är tramsigt, men utställningsdomarna älskar sådant. Jag har heller aldrig justerat fjädringen sedan restaureringen. Muttrarna är målade, precis som när bilen var ny, och om man försöker skruva på dem kan färgen spricka. Att Don Meluzio är rädd om sin bil är det ingen tvekan om. Och med all rätt. Barbarossa är ju själva urfadern till världens mest populära och ikoniska sportbil. Ja, till alla en miljon Porsche 911 som sålts sedan 1964. Och då förtjänar man att pysslas om lite extra ibland. Bilen är restaurerad i samarbete med experten Dennis Frick.