Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN TESTKÖRNING M bon. Dessutom tycke
r han att Panamera Sport Turismo är en ’plus belle voiture’ – en snyggare bil än vanliga Panamera. Det blir ett klockrent tummen upp innan han trampar vidare utmed vägen. ELEGANT OCH UNIK DESIGN Faktum är att Michel lyckas sammanfatta idén med Porsche Panamera Sport Turismo ganska bra. Detta är Panameran för de som kräver lite mer utrymme och flexibilitet av sin bil. Men som ändå inte vill ge avkall på någonting alls – vare sig en elegant, unik design eller Panamerans adelsmärke – den för segmentet unikt sportiga körupplevelsen. Sport Turismo har egentligen inte heller någon direkt konkurrent. Framför B-stolpen, det vill säga den stolpe i karossen som går från bottenplattan upp till taket mellan fram- och bakdörrarna, är Panamera Sport Turismo helt identisk med vanliga Panamera. Även tekniskt är bilen i allt väsentligt lik sitt Porsche Panamera Sport Turismo har egentligen inte någon direkt konkurrent. syskon, och den erbjuds även med samma motor- och växellådekombinationer. Men bakom sagda B-stolpe är skillnaderna tydliga: Taklinjen är utdragen och övergår via en aktiv spoiler i en ganska flack kombibaklucka. Helhetsintrycket blir någonting mellan en sportig kombi och femdörrars så kallad shooting brake. De bakre hjulhusen är dessutom mycket markerade och förstärker bilens dynamiska, maskulina utseende. Ur ett användarperspektiv får den nya karossen flera effekter: Volymen i bagageutrymmet ökar visserligen bara med 50 liter upp till totalt 520, men de praktiska skillnaderna är betydligt större än så: Normmätningen avser endast utrymmet upp till övre fönsterlinje, och det är ovanför denna som utrymmesskillnaden mellan Sport Turismo och standardkarossen är störst. Men ännu viktigare är nog att lasttröskeln är lägre samtidigt som lucköppningen är större vilket gör bilen enklare att lasta. Baksätena är fällbara 40/20/40, samtidigt som bilen är lång, vilket ger överraskande goda möjligheter att lasta längre föremål vid behov. Även baksätet är förbättrat. Det ger nu plats för vad Porsche kallar 4+1 passagerare istället för 4. Detta innebär att det nu finns tre platser i baksätet, men att den mittre platsen har begränsat utrymme. Viktigare är att baksätespassagerarna nu kan njuta av en tydligt högre takhöjd och en rymligare atmosfär. UNDERBAR RESEKAMRAT Precis som sin systermodell har Panamera Sport Turismo aktiv aerodynamik som standard – här i form av en automatiskt justerbar takspoiler. Denna ställer sig i mellan -16 och +7 grader för att i hög fart åstadkomma upp till 50 kg marktryck, eller i låga farter bidra till att minska turbulensen vid öppet panoramaglastak. Ute på vägen är Sport Turismo samma underbara resekamrat som vanliga Panamera. Mervikten för Sport Turismokarossen rör sig om 20 kilo, samtidigt som vridstyvheten hållits intakt. Det betyder att det inte finns några praktiska skillnader avseende kördynamik mellan modellerna. Som alltid fascinerar Panamera med sin breda repertoar av kör- och användarupplevelser, som nu blivit ännu bredare med denna nya kaross. Fram till nyligen har vi bara glidit runt i staden 35 ichel, en fransk cykelturist på tur på kanadensiska Vancouver Island, stannar till under en paus i vår provkörning. Han undrar, av goda skäl, varför en massa tyskregistrerade Porsche är ute och kör på de krokiga landsvägarna mitt i den kanadensiska skogen. Vi förklarar att det rör sig om den internationella lanseringen av nya Panamera Sport Turismo, en helt ny variant i Panamera-serien. Michel funderar, provsitter och granskar bilen noga. – Fäller jag sätena går cykeln i – très