Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN NYHET Nu är en helt ny generation
här för att ta succémodellen in i framtiden. fälgarna, reserverade för toppmodellen, och breddade hjulhus med lackerade hjulhuskanter. Baktill skiljer de två dubbla avgaspiporna Cayenne Turbo från andra modeller. Detaljer på dörrarna och den bakre kjolen är lackerade i bilens färg. Nya Cayenne Turbo är också den första SUV-modellen som har en adaptiv takspoiler som del i sin aktiva aerodynamik. – Vårt främsta mål har varit att förstärka bilens karaktär. Mer Porsche, mer Cayenne. Nya Cayenne är mer exakt, elegant, atletiskt och utrycksfull, säger Michael Mauer, chefsdesigner på Porsche. Nya Porsche Cayenne lanseras i tre versioner: Cayenne med sexcylindrig turbomotor på 3,0 liter utvecklar 340 hk och ett maximalt vridmoment på 450 Nm. Det innebär att standardmodellen har suveräna prestanda. Den accelererar från 0–100 km på 6,2 sekunder (5,9 sekunder med Sport Chrono-paketet). Toppfarten är 245 km/tim. Den andra versionen vid lanseringstillfället är Cayenne S. Den drivs av en V6-motor på 2,9 liter med biturbo. Den här motorn, som också är nyutvecklad, ger 440 hk med ett maximalt vridmoment av 55 Nm–15 kW. Det innebär att bilen accelererar från 0–100 km på bara 5,2 sekunder (4,9 sekunder med Sport Chronopaketet). Toppfarten är 265 km/tim. Toppversionen är Porsche Cayenne Turbo. Hjärtat i Cayenne Turbo är den nya V8-motorn på 4,0 liter med dubbla turboaggregat. Med en effekt av 550 hk är motorn 30 hk starkare än föregångaren och det maximala vridmomentet, 770 Nm, är en ökning med 20 Nm. Nya Cayenne Turbo accelererar från 0–100 på 4,1 sekunder (3,9 sekunder med Sport Chronopaketet) och når toppfarten 286 km/tim. FÖRBÄTTRAD PRESTANDA Cayennes förbättrade prestanda, både vad gäller sport och komfort, beror till stor del på den nya åttastegade automatlådan Tiptronic S. Snabbare växlingar och sportigare utväxling på de lägre växlarna ger bättre prestanda både på väg och i terräng. Även i terräng erbjuder Cayenne okomplicerad körglädje. Programmerade offroadinställningar gör det lätt för föraren att välja rätt inställning för sin körning. Normalinställningen är Onroadprogrammet. Fyra andra inställningar aktiverar förutsättningarna för lättare terrängkörning: lera, grus, sand eller stenig terräng. För kraftöverföringen använder Porsche aktiv fyrhjulsdrift i alla modeller av Cayenne. Det intelligenta, helt variabla Porsche Traction Management (PTM) fördelar kraften mellan hjulaxlarna. Nya Cayenne kombinerar tre chassikoncept i samma nya design: sportbil, terrängbil och långfärdsbil. Därför utvecklas ett Nya Porsche Cayenne väckte stor nyfikenhet på Frankfurt-mässan. 17