Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN RACING är en motorsåg. Fäll ett t
räd. Fokusera och lär dig.” Det blev många bråk om motorcyklar med mamma som tyckte att Mark alltför ofta kom hem skadad. I mitten av 80-talet skiftade därför fokus från två till fyra hjul och de stora racingidolerna blev Ayrton Senna, Nelson Piquet, Nigel Mansell och Alain Prost. – Formel 1 blev en drog som jag inte kunde få ut ur mitt huvud. Jag satt på lektionerna i skolan och dagdrömde, totalt bortkopplad från lektionerna. Jag ritade hjälmar och racerbanor, var berusad och besatt av Formel 1. LÅNG VÄG MOT TOPPEN Mark Webber mäter 185 centimeter över havet. Redan som barn var han för lång och tung för kartracing där förarens kroppsstorlek påverkar varvtiderna negativt. Efter ett par säsonger med blandade resultat kom vändningen när pappa Alan bestämde att det var dags att testa en formelbil. Det blev en oförglömlig dag på Oran Park Raceway i Sydney. – Jag hade hjälm och t-shirt på mig. Och var direkt lika snabb som seriösa förare med lång erfarenhet. När Mark och Alan Webber kom hem från banan den kvällen bestämde de sig. I köket skissade de upp en plan för att nå toppen. Inspirerade av Ayrton Sennas väg till F1 lade de upp en sex år lång satsning som skulle ta Mark från Australien till Europa, genom Formula Ford, Formula Vauxhall, Formula 3, F3000, FIA GT och vidare till alla pojkars stora racingdröm. – Jag har fortfarande kvar papperet hemma på väggen. På toppen av listan finns en bild av Michael Schumachers VM-vinnande Formel 1-bil, B194, från 1994. Tanken var att om vi gjorde allting rätt så skulle jag få köra en Benetton år 2000. Vilket otroligt nog är precis vad som hände. Jag fick en testdag av Flavio Briatore, dåvarande stallchef i Benettonstallet, och körde en B200 år 2000. Vid det här laget var Mark på god väg att och Peter klarat sig utan allvarliga skador från tre av de mest spektakulära motorsportkrascherna genom alla tider. Hemma i Australien satt Mark Webbers mamma Diane och fick se reprisbilder på de spektakulära frivolterna från Le Mans. – Jag sa alltid åt henne att jag inte kommer att göra något ”Agnarna kommer att skiljas från vetet. Det här är inte ett jobb för alla.” etablera sig som en av världens bästa förare, men året innan höll allting på att ta en ände med förskräckelse. Han var en av förarna som kontrakterades av Mercedes för att ta hem segern i 24-timmars på Le Mans. Redan 1998 hade Webbers team visat framfötterna med pole position och en tidig kamp om ledningen innan ett motorhaveri satte stopp för vinstdrömmarna. Istället tog Porsche en dubbelseger med sin legendariska 911 GT1. 1999 var Mark tillbaka i La Sarthe för att avsluta jobbet tillsammans med Jean-Marc Gounon och Marcel Tiemann i sportvagnsprototypen CLR. Allting skulle gå väldigt snett. Under torsdagens kvällsträning inför 24-timmarstävlingen voltade plötsligt bilen baklänges i fullgaspassagen ner mot Indianapolis-kurvan. Och under lördagens warm-up hände samma sak igen. Efter en tredje och exakt likadan luftseglats, denna gång av Peter Dumbreck på varv 75 i racet drog sig Mercedes ur tävlingarna. Mirakulöst nog hade både Mark tokigt, jag planerar inte att göra mig illa idag även om jag är tvungen att åka på gränsen. Hon litade på mig såklart. I samma andetag erkänner Mark med en suck att de båda visste att när visiret fälldes ner så tänkte han inte på någon annan. Han var självisk och brydde sig inte om konsekvenserna, eftersom det är en lyx man inte kan unna sig om man vill bli bäst. – Det är också anledningen till varför 99,9 procent av människorna i världen inte ska söka jobbet som racerförare. De flesta män tror att de kan göra det här och några av dom kan. Men agnarna kommer att sållas från vetet. Det här är inte ett jobb för alla. Så vad krävs egentligen för att bli en racingförare i världsklass? – Man behöver talang såklart och en bred uppsättning färdigheter. Bra balans. Bra hand-ögon koordination. Bra minne. Det är som att lära sig ett språk eller som att lära sig att boxas. Man börjar inte boxas när man är 35 för man kommer att få en kort karriär. Man börjar när man är ung precis som när man lär sig att prata. FRÅN FORMEL 1 TILL PORSCHE På toppen av sin karriär körde han under tio år för Red Bull Racing i Formel 1 och för Porsche i World Endurance Championship. Team som omsätter mångmiljardbelopp varje säsong och där över 1 000 personer arbetar dag och natt med att utveckla bilarna. 65