Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN PROFILEN något som är både det sä
msta och det bästa är det att man måste resa så mycket. Det blir inte så mycket tid över till det vanliga livet som ung kille. Med lägenheten i centrala Örebro som bas avverkar Marcus hela 240 resdagar varje år. Nuvarande säsong är hans fjärde som Formel 1-förare och den tredje i det schweiziska Sauber-stallet. Publiken ser honom alltid i hjälm och flamsäker Nomex-overall, men jobbet handlar bara till 20-30 procent om bilkörning. När det inte är race spenderas många och långa dagar med ingenjörerna på teamets högkvarter i Zürich för att bidra till det ständiga utvecklingsarbetet av racerbilen. Jakten på bättre varvtider tar aldrig semester. – Det är en otroligt viktig egenskap hos en Formel 1-förare att kunna beskriva hur bilen känns och vara med och styra aerodynamik- och designavdelningarna. Jag försöker ge teamet så mycket feedback som möjligt mellan racen så att de vet vilka områden vi måste fokusera på. Vilken typ av kurvor vi behöver jobba mest med och vilka karaktärsdrag i bilen jag vill förändra. Bilden av en ändlös strävan under stenhård press, både utifrån och från Marcus själv, blir allt tydligare. Ständigt i rampljuset och alltid med fokus på prestation. Känner du att du får den backning du förtjänar hemifrån Sverige? – Jag får faktiskt ett otroligt stöd, vilket gör mig extra taggad. Morsan och farsan är vanliga knegare så de måste vara hemma och jobba men stöttar så mycket de kan. De kollar alla träningar, kval och race på TV. Sedan kommer de ut på två-tre tävlingar varje år. Plus att mina två småbrorsor försöker komma på något race ibland. De senaste åren har även mängden av svenska fans på banorna ökat stadigt och Marcus njuter av att se fler och fler svenska flaggor på banorna runt om i världen. Som racerförare är han till slut ändå ensam med sina egna styrkor och svagheter i bilen. Vilka är dina främsta egenskaper? – Den mentala styrkan. Jag har varit med om stora motgångar och har suttit i många dåliga bilar. Det knäcker de flesta att vara så pass långt efter i en bil som är svårkörd och inte hänger med. Men jag knyter alltid näven och jobbar hårt. Ser alltid till att ha teamet bakom mig. Det är min största styrka. Jag ger mig aldrig, jag är en seg jävel. Unika kvalitéer som har hjälpt Marcus till otroliga resultat på Uppladdning inför urladdning. Marcus Ericsson på plats i Singapore inför racet. internationell nivå tidigt i karriären. Som 16-åring tog han en dominant mästerskapsseger i brittiska Formel BMW under sin rookie-säsong. 18 år gammal vann han japanska Formel 3. Prestationer som visade att han har farten som krävs för att slåss mot de bästa i världen och som fick stallcheferna i Formel 1 att lyfta på ögonbrynen för den unge svensken. Marcus har dessutom ett extra ess i rockärmen när det går tungt. Den stora kärleken till bilkörningen. – Det är själva körningen jag drivs av. Att pressa mig själv och bilen till den absoluta gränsen. Att balansera på den gränsen utan att gå över eller under den. Det är känslan som gör att man alltid är sugen att åka på race. 11