Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Sida 15
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30 − Ibland får man vara lite halvpsy
kolog, vissa elever kommer man väldigt nära, säger trafiklärarenMaria Rudolfsson, som inte kan tänka sig ett roligare yrke. M aria Rudolfsson arbetar på Asplunds trafikskola i Borås där hon utbildar elever för B-körkort. Hon halkade in i yrket av en ren slump. − Jag var i USA i drygt ett år efter gymnasiet, kom hem till Tranemo och gick till arbetsförmedlingen för att söka jobb. På anslagstavlan fanns en lapp där de tyckte att man skulle söka till trafiklärare. Det gjorde jag. Jag kom in på reservplats i Lycksele. Det var två terminer på skolan och en termin förlagd till en trafikskola. Lärarna var jättebra och vi elever hade mycket roligt tillsammans. Jag blev färdig och fick anställning 1999. Vilka egenskaper bör man ha? − Man ska vara innovativ och ha fingertoppskänsla, så att varje elev får det den behöver. En trafiklärare måste också vara flexibel och kunna agera snabbt. Har du varit med om någon farlig incident? − Ja, man är ju med om en del spännande saker. Det kan vara bilar som ligger väldigt nära bakom eller att man på en smal landsväg möter två lastbilar i bredd, där den ena försöker köra om den andra. − Oftast är det andra som gör fel. Påkörning bakifrån är ganska vanligt. Jag och många av mina kollegor har fått whiplashskador. Hur yttrar sig din skada? − Står jag och hänger tvätt eller bär tunga kassar så vet jag att jag nästa dag får ont i nacken och i axlarna. Jag får också huvudvärk och känner mig trött, alla de klassiska symptomen. Men min whiplash är ändå ganska lindrig jämfört med hur andra har det. − Olyckan hände när jag var höggravid med mitt första barn. Det var fem veckor fram till förlossningen. Jag och min elev väntade vid väjningsplikt på att få köra ut på en väg när en buss körde in i bakdelen på vår bil. Det var ganska halt och jag kände hur det drog till i nacken. Vi åkte till akuten och senare samma dag gick vattnet. Jag fick ligga på förlossningsavdelningen i fyra dagar, sedan gjorde de akut kejsarsnitt. Retar du dig på trafikanter som kör dåligt? − Nej, jag har blivit van och har sett det mesta även om jag ibland ändå förundras över hur folk tänker. Men vi brukar se situationen innan den händer. Hur ser drömeleven ut? − Den som ger mig något att bita i och som får mig att utöva mina kunskaper på rätt sätt. Allra roligast är att jobba med dem som har haft 30 KOLLEGA 1-10 det svårt men som ändå klarar det. Att se lyckan i deras ögon när de äntligen får sitt körkort, den känslan är obeskrivlig. Har du sagt till en elev att det inte är någon idé? − Nej, men jag har rekommenderat några att ta körkort för automat i stället för att fortsätta att köra manuellt. En del har svårt med det motoriska. Man måste vara tydlig redan från början med elever som har det svårt, att det kommer att ta tid och att det kommer att kosta lite mer. Det är också en moralisk fråga, vem ska man utesluta i så fall? Om de har fått körkortstillstånd av länsstyrelsen ska de ju vara lämpliga... men frågan är om alla verkligen är det? Hur gammal var din äldsta elev? − Sextiosju år. Hon hade körkort men hade inte kört på tjugo år. Det var alltid hennes man som satt bakom ratten. Nu hade han gått bort och hon hade en ny fin bil som stod i garaget. Hon tog sex lektioner. − Jag har också haft sextonåringar, med föräldern i baksätet. De vill lära sig rätt från början. Vilka fel är vanliga om man lärt sig privat? − En del kör med kopplingen nere när de svänger och använder för låga växlar generellt sett inne i stan, de kör inte miljövänligt helt enkelt. Många har lite för bråttom eller kör för fort framåt mot till exempel korsningar. Många har svårt för trafikregler, de vet inte vad som gäller i korsningar, vem som åker först och så. De har också svårt med att se riskerna i den trafiksituation de befinner sig. Vad är lättast respektive svårast att lära sig? − Det är individuellt. En del är teoretiska människor, andra tekniskt lagda. Några glider bara igenom och fixar allting jättelätt. Men de allra flesta brukar fastna på något. Det kan vara exempelvis svårt att hitta dragläget eller förstå trafikregler. Berätta om en bra dag på jobbet. − Då kommer jag i tid och hinner ta en kopp kaffe och kolla igenom vad jag ska göra under dagen, vilka elever jag har och vad jag ska göra med dem. Eleverna lär sig det de ska och vi klarar oss utan incidenter. ...och en dålig. − När jag har elever som glömmer bort att de ska köra och jag får ringa och jaga dem. När jag inte hittar någon parkering nära trafikskolan och får köra runt och leta med påföljden att jag kommer för sent in på rasten och inte hinner få en ordentlig paus, det kan bli ganska stressigt. Vi har bara fem minuter mellan körlektionerna. Om allting förskjuts kan exempelvis lunchrasten bli kortare. − De bra dagarna överväger men man måste ha några dåliga så att man kan ta sig i kragen och bli taggad. Vad råder du den som vill bli trafiklärare? − Det är ett jätteroligt yrke, det bästa man kan ha. Det positiva är att man får träffa mycket människor. Gillar man att jobba med personligheter är detta rätt forum. Det är också positivt om man har ett intresse för trafik och gillar att utbilda. Ingen arbetsdag är den andra lik. − Men lönen är ofta ganska dålig. Den skulle kunna bli mycket bättre med tanke på det jobb vi utför. Annat negativt är att det kan bli stressigt. Arbetsdagarna är långa och allt sittande gör att många får problem med ryggen. EVA KARLSSON som arbetar vid Stockholms auktionsverk. Hans titel intendent innebär att han är föremålsansvarig inom sitt område. YRKEI UNIONEN: TRAFIKLÄRARE Lärare på trafikskola har tarifflöner. Lägstlönen för 2009 var 18 955 kronor (mindre än 3 års yrkesvana), 19 431 (3-6 år), 19 753 (6-9 år) och 20 359 kronor (9 år eller mer). Trafiklärarutbildningen är 1,5 år och finns som påbyggnadsutbildning inom komvux. Efter avslutad utbildning måste man godkännas av Vägverket för att arbeta som trafiklärare. För att bli antagen krävs fullföljd gymnasieutbildning, på nationellt eller specialutformat program, eller motsvarande kunskaper. Man måste dessutom ha körkortsbehörighet av minst klass B sedan minst 3 år, och ha allsidig kör- och trafikvana. Källa: Arbetsförmedlingen kollega.se Ett fyrtiotal av Unionens alla yrken presenteras på www.kollega.se ANNA-LENA LUNDQVIST − Ibland får man vara lite halvpsykolog, vissa elever kommer man väldigt nära, säger trafiklärarenMaria Rudolfsson, som inte kan tänka sig ett roligare yrke. M aria Rudolfsson arbetar på Asplunds trafikskola i Borås där hon utbildar elever för B-körkort. Hon halkade in i yrket av en ren slump. − Jag var i USA i drygt ett år efter gymnasiet, kom hem till Tranemo och gick till arbetsförmedlingen för att söka jobb. På anslagstavlan fanns en lapp där de tyckte att man skulle söka till trafiklärare. Det gjorde jag. Jag kom in på reservplats i Lycksele. Det var två terminer på skolan och en termin förlagd till en trafikskola. Lärarna var jättebra och vi elever hade mycket roligt tillsammans. Jag blev färdig och fick anställning 1999. Vilka egenskaper bör man ha? − Man ska vara innovativ och ha fingertoppskänsla, så att varje elev får det den behöver. En trafiklärare måste också vara flexibel och kunna agera snabbt. Har du varit med om någon farlig incident? − Ja, man är ju med om en del spännande saker. Det kan vara bilar som ligger väldigt nära bakom eller att man på en smal landsväg möter två lastbilar i bredd, där den ena försöker köra om den andra. − Oftast är det andra som gör fel. Påkörning bakifrån är ganska vanligt. Jag och många av mina kollegor har fått whiplashskador. Hur yttrar sig din skada? − Står jag och hänger tvätt eller bär tunga kassar så vet jag att jag nästa dag får ont i nacken och i axlarna. Jag får också huvudvärk och känner mig trött, alla de klassiska symptomen. Men min whiplash är ändå ganska lindrig jämfört med hur andra har det. − Olyckan hände när jag var höggravid med mitt första barn. Det var fem veckor fram till förlossningen. Jag och min elev väntade vid väjningsplikt på att få köra ut på en väg när en buss körde in i bakdelen på vår bil. Det var ganska halt och jag kände hur det drog till i nacken. Vi åkte till akuten och senare samma dag gick vattnet. Jag fick ligga på förlossningsavdelningen i fyra dagar, sedan gjorde de akut kejsarsnitt. Retar du dig på trafikanter som kör dåligt? − Nej, jag har blivit van och har sett det mesta även om jag ibland ändå förundras över hur folk tänker. Men vi brukar se situationen innan den händer. Hur ser drömeleven ut? − Den som ger mig något att bita i och som får mig att utöva mina kunskaper på rätt sätt. Allra roligast är att jobba med dem som har haft 30 KOLLEGA 1-10 det svårt men som ändå klarar det. Att se lyckan i deras ögon när de äntligen får sitt körkort, den känslan är obeskrivlig. Har du sagt till en elev att det inte är någon idé? − Nej, men jag har rekommenderat några att ta körkort för automat i stället för att fortsätta att köra manuellt. En del har svårt med det motoriska. Man måste vara tydlig redan från början med elever som har det svårt, att det kommer att ta tid och att det kommer att kosta lite mer. Det är också en moralisk fråga, vem ska man utesluta i så fall? Om de har fått körkortstillstånd av länsstyrelsen ska de ju vara lämpliga... men frågan är om alla verkligen är det? Hur gammal var din äldsta elev? − Sextiosju år. Hon hade körkort men hade inte kört på tjugo år. Det var alltid hennes man som satt bakom ratten. Nu hade han gått bort och hon hade en ny fin bil som stod i garaget. Hon tog sex lektioner. − Jag har också haft sextonåringar, med föräldern i baksätet. De vill lära sig rätt från början. Vilka fel är vanliga om man lärt sig privat? − En del kör med kopplingen nere när de svänger och använder för låga växlar generellt sett inne i stan, de kör inte miljövänligt helt enkelt. Många har lite för bråttom eller kör för fort framåt mot till exempel korsningar. Många har svårt för trafikregler, de vet inte vad som gäller i korsningar, vem som åker först och så. De har också svårt med att se riskerna i den trafiksituation de befinner sig. Vad är lättast respektive svårast att lära sig? − Det är individuellt. En del är teoretiska människor, andra tekniskt lagda. Några glider bara igenom och fixar allting jättelätt. Men de allra flesta brukar fastna på något. Det kan vara exempelvis svårt att hitta dragläget eller förstå trafikregler. Berätta om en bra dag på jobbet. − Då kommer jag i tid och hinner ta en kopp kaffe och kolla igenom vad jag ska göra under dagen, vilka elever jag har och vad jag ska göra med dem. Eleverna lär sig det de ska och vi klarar oss utan incidenter. ...och en dålig. − När jag har elever som glömmer bort att de ska köra och jag får ringa och jaga dem. När jag inte hittar någon parkering nära trafikskolan och får köra runt och leta med påföljden att jag kommer för sent in på rasten och inte hinner få en ordentlig paus, det kan bli ganska stressigt. Vi har bara fem minuter mellan körlektionerna. Om allting förskjuts kan exempelvis lunchrasten bli kortare. − De bra dagarna överväger men man måste ha några dåliga så att man kan ta sig i kragen och bli taggad. Vad råder du den som vill bli trafiklärare? − Det är ett jätteroligt yrke, det bästa man kan ha. Det positiva är att man får träffa mycket människor. Gillar man att jobba med personligheter är detta rätt forum. Det är också positivt om man har ett intresse för trafik och gillar att utbilda. Ingen arbetsdag är den andra lik. − Men lönen är ofta ganska dålig. Den skulle kunna bli mycket bättre med tanke på det jobb vi utför. Annat negativt är att det kan bli stressigt. Arbetsdagarna är långa och allt sittande gör att många får problem med ryggen. EVA KARLSSON som arbetar vid Stockholms auktionsverk. Hans titel intendent innebär att han är föremålsansvarig inom sitt område. YRKEI UNIONEN: TRAFIKLÄRARE Lärare på trafikskola har tarifflöner. Lägstlönen för 2009 var 18 955 kronor (mindre än 3 års yrkesvana), 19 431 (3-6 år), 19 753 (6-9 år) och 20 359 kronor (9 år eller mer). Trafiklärarutbildningen är 1,5 år och finns som påbyggnadsutbildning inom komvux. Efter avslutad utbildning måste man godkännas av Vägverket för att arbeta som trafiklärare. För att bli antagen krävs fullföljd gymnasieutbildning, på nationellt eller specialutformat program, eller motsvarande kunskaper. Man måste dessutom ha körkortsbehörighet av minst klass B sedan minst 3 år, och ha allsidig kör- och trafikvana. Källa: Arbetsförmedlingen kollega.se Ett fyrtiotal av Unionens alla yrken presenteras på www.kollega.se ANNA-LENA LUNDQVIST
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68