Loading...
Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Sida 15
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49 N är surpuppan log är en bok som h
andlar om principerna för positiv kommunikation – hur man förbättrar kommunikationen på till exempel en arbetsplats och får människor i allmänhet och tvärviggar i synnerhet att se möjligheter. Men John Steinberg, en av författarna till boken är för den skull ingen klämkäck trivselfascist – han har en väldigt gnällig sida som han dock är högst medveten om. – Jag blir mörkrädd vid tanken på positiva konsulter som försöker få folk som förlorat jobbet att se saken från den ljusa sidan. – Det är positivt att vara sur. Bakom klagomål finns ofta ett önskemål. Låt folk gnälla och klaga och när luften är rensad kan man ta ny sats, säger John Steinberg, som är pedagog och före- läsare när han inte skriver böcker eller gnäller. Misstro i lagom doser kan vara bra för företaget. Besluten blir mer realistiska och hållbara. Men tar tvivlen och skepticismen över kan många goda idéer sågas av bara farten. Stämningen förpestas och kreativiteten kvävs. Ett avJohn Steinbergs tips är att inleda mötet med en gnällritual. Alla får chansen att ösa galla i några minuter. Därefter går man laget runt igen och talar om det bästa som hänt en under veckan. På så vis vänder man gnället till något konstruktivt. – Ett favoritexempel är när jag lät personalen på Försäkringskassan brainstorma om negativa rubriker. En rubrik som dök upp var ”Vi låter det ringa åtta signaler innan vi svarar”. – Efter det fick personalen nya direktiv: Det Bejaka surkartet inom dig. Gnäll i lagom doser kan vara konstruktivt och leda till bättre beslut. Text Johanna Rovira Bild Annmari Reich Bättre möten med gnäll Mördarfraser som effektivt dödar alla idéer: ● Det där har vi gjort förut. ● Det tar alldeles för mycket tid. ● Det kostar alldeles för mycket/har du ingen koll på budgeten. ● Det där är baraen modegrej. ● Jasså, har du varit på kurs igen. ● Styrelsen/chefen skulle aldrig gå med på det. ● Intressant,men varför ska vi alltid vara först? Om du utsätts för mördarfraser – kom inte med mothugg, säg i stället: ● Det var en intressant invändning. ● Du tycks ha mycket erfarenhet av detta. ● Du är klarsynt när det gäller hindren. ● Nog är det bra att lista ut möjliga utmaningar. ● Visst är det viktigt att respektera tiden och resurserna. 1-10 KOLLEGA 49 har gått tre år och allt är frid och fröjd på er arbetsplats. Nu blev rubriken: ”Vi svarar innan det ringer”. Många är medvetna om sina misslynta sidor, men så finns det de dysterkvistar som är totalt aningslösa och förgiftar omgivningen med sitt etter. John Steinberg ogillar själv att konfrontera dessa omedvetna surpuppor. Det är tufft, men måste göras ibland. – Man får hoppas att någon vänlig själ eller chefen upplyser dem så att de kan komma vidare i sin utveckling. Annars kanske de känner igen sig när de läser min bok om kommunikation och inser varför folk väljer bort dem. – Ett annat tips är att överdriva gnället - ösa ur sig allt elände. Till slut tröttnar gnällspiken och säger: Kaffet är gott i alla fall.
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68