Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN DESIGN sportiga taklinjen som slu
ttar bakåt. De höga, skulpterade sidosektionerna är också karaktäristiska. – Med Taycan fortsätter vi vår mission att erbjuda den sportigaste bilen i varje segment, och det avspeglas i proportionerna. Sportbilar har ett mer dramatisk bredd/ höjd-förhållande än andra bilar och genom att implementera det designspråket även i Taycan har vi omdefinierat hur elektrifierade bilar kan se ut. Den slanka kupén, den indragna bakre C-stolpen och de markerade skuldrorna innebär en stark betoning av bakpartiet, typiskt för Porsche. Där finns också innovativa detaljer som Porsche-logotypen i glas integrerad i den bakre ljusrampen. Med ett cW-värde från 0,22 ger den aerodynamiskt optimerade grundformen ett väsentligt bidrag till den låga energiförbrukningen och därmed också räckvidden. – Taycan är helt unik när det gäller proportioner. I vanliga fall är helelektriska bilar högre på grund av batterierna som placeras vid golvet och som förare och passagerare så att säga sitter på. Vi har löst problemet med ett så kallat ”fotgarage”, som gör att man kan sitta bekvämt även i en låg sportbil, säger Michael Mauer. Men att inte behöva ge plats åt en Michael Mauer är chefsdesigner på Porsche och en av nyckelpersonerna bakom formgivningen av Porsche Taycan. utrymmeskrävande förbränningsmotor öppnar också upp för kreativitet och nya formlösningar. – Det betyder större formmässig frihet. Därför har vi kunnat utgå mer från formspråket hos Porsche 911 än vad vi kunnat göra när vi skapat Cayenne och Panamera, och det hjälper till att förstärka märkets DNA. Han får medhåll av Rolf Hässler, ansvarig för Aerodynamik på Porsche. – Vi ville skapa en omisskännlig ikon, och jag måste faktiskt säga att vi lyckats. Den röda ljusrampen där bak, den typiska taklinjen, en smal midja och breda skuldror. Taycan är på alla sätt en sportbil från Porsche. Men ändå på ett helt nytt sätt. 17