Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN PROVKÖRNING – Hade jag varit smar
t hade jag tagit ett lån och köpt 911:an istället, eftersom värdet har stigit så kraftigt. Sedan dess har han kompenserat för ”felköpet” med ett flertal luftkylda 911:or i garaget. Till vardags trivs Aksel i en Porsche Panamera E-Hybrid, men anledningen till att han är så nyfiken på Taycan 4S är att han lagt en tidig beställning på en mer eller mindre exakt likadan bil som han kör på isen idag. – Det är nästan svårt att förhålla sig till prestandan, säger Aksel efter ännu en runda på isbanan. Den gör 0–100 på 4,0 sekunder, det är crazy. Men häftigast av allt är att bilen upplevs som helt odramatisk att köra fort med trots halkan. IMPONERANDE PRESTANDA Känslan i bromsarna och den feedback man får från framhjulen är nästan mer imponerande än motoreffekten, säger han. Fast den absoluta favoriten är bakaxelstyrningen. Systemet som låter bilen styra med bakhjulen. Vilket gör den trygg som en stor sedan vid snabb motorvägskörning och samtidigt smidig som en sportbil i snäva kurvor. – Det är superviktigt eftersom jag kör väldigt mycket bil i alperna. Systemet gör Taycan till den perfekta bilen för den som både är passionerad bilförare och samtidigt behöver en harmonisk vardagsbil. Så hur känner en bilentusiast med fäbless för luftkylda 911:or för en helelektrisk bil? Efter lite eftertanke poängterar Aksel att bilindustrin var tvungen att förnya sig och att han imponeras av det offensiva vägvalet från Porsche. Att fabriken tar initiativet med en modell som blandar märkets klassiska formspråk och den unika Porschekänslan med hypermodern teknik. – För mig som idrottare är det dessutom avgörande att Taycan är utvecklad med utgångspunkt från erfarenheterna inom motorsporten. Det är ingen marknadsavdelning som har drömt ihop Taycan. Den är på riktigt och den är gjord för att användas. Han tar bilens unika 800-voltsarkitektur med synkronmotorer som exempel. – Många eldrivna bilar har imponerande prestanda. Problemet är att den inte är repeterbar. Porsche Taycan 4S däremot, 44 Aksel Lund Svindal har fyra OS-medaljer och nio VM-medaljer hemma i pokalskåpet. kan accelerera 0–100 km/h på fyra sekunder gång efter gång efter gång. Dessutom har systemet andra viktiga fördelar, som extrem snabbladdning. Funktionalitet och repeterbara prestanda tillhör det som gör Taycan unik. PERFEKT BALANS Testanläggningen erbjuder allt. Konventionella banor, 360-graders skidpads där bilen hålls på konstant sladd och slalombanor där man jobbar med lastväxel och styr bilen genom att pendla fram och tillbaka mellan koner. Aksel kör oavbrutet alla bantyper och tar inte paus förrän polarnatten lägger sitt mörka skynke över landskapet. Vi kör en debrief i ljuset från den digitala instrumenteringen i Taycan. – Det här är nästa generation user experience med alla funktioner på touch-skärm, inleder Aksel med en gest som liknar när en magiker svänger sitt trollspö. – Som alla helelektriska bilar är den ganska tung men balansen mellan framoch bakaxel är perfekt. När man sätter den i läget Sport Plus går bilen som en dröm. Då är det klassisk Porsche-feeling. Han jämför gärna med den senaste generationen av 911. En bil som kan vara snäll som ett lamm, men också erbjuder en enorm skärpa när man behöver det. – Kom ihåg, det här är inte en GT3 Touring med manuell växellåda. Taycan ger en mycket mer framtidsorienterad och friktionsfri känsla, som ändå är sportig och underhållande. – En bra sammanfattning är nog att den ligger precis mellan Panamera och 911. Komfortabel och sportig med en futuristisk touch. Den är väldigt modern men samtidigt ser alla direkt att det här är en Porsche. MOT TROLLSTIGEN Efter en lång dag i kylan med många timmar i förarsätet ser Aksel Lund Svindal ut som om han redan längtar efter nästa körpass. Helst av allt i sin egen Porsche Taycan 4S. Så var kommer vi att hitta Aksel den kommande sommaren? – Varje dag på gatorna i Oslo, skrattar han. Sedan har jag en stor lust att se mer av Norge. Kanske blir det en sväng till Trollstigen eller ännu längre norrut. Det finns otroliga naturupplevelser längs kusten och jag gillar att roadtrippa. Man kan stanna var som helst och bara njuta av utsikten.