Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN PROFILEN et är en bitande kall vi
nterdag i Stockholm. Medan många svenskar drömmer om att fly undan kylan har racingstjärnan Stefan Johansson gjort det rakt motsatta. Han har just avverkat en 11 timmar lång flygresa hit från värmen i Los Angeles för en exklusiv provkörning av Porsche Taycan Turbo. Efter fem års intensivt utvecklingsarbete har de första serieproducerade exemplaren av den helelektriska sportbilen från Porsche rullat ut från den nybyggda fabriken i Zuffenhausen. En av dessa tidiga bilar står just nu framför oss på Riddarholmen. Alldeles strax ska den rulla sina första meter på svenska vägar i händerna på en av landets mest meriterade racingstjärnor. Det råder inga tvivel om vår testförares kaliber, men hur mycket erfarenhet har han egentligen av eldrivna bilar? – Ingen alls egentligen. Jag har väl kört en Prius någon gång. Stefan menar att bristen på erfarenheter också betyder att han saknar förutfattade meningar. – Det snackas om hur mycket drag det är med 100 procent kraft på en gång. Det ska bli spännande att få uppleva accelerationen och väghållningen. Förardörren går upp och han sjunker vant ner i den skålade läderklädda stolen. Ratt och pedaler sitter där de brukar. Till och med startknappen sitter där den ska, till vänster om ratten, som alltid på en Porsche. Resten av förarmiljön är allt annat än traditionell. Förare och passagerare färdas i en futuristisk cockpit som domineras av det breda panoramat med digitala touch-skärmar. Stefan får en snabb genomgång av bilens grundläggande data. 800-voltsarkitektur och puls-kontrollerad trans24 formator som konverterar litiumjonbatteriernas likström till växelström … Intelligent elektrisk fyrhjulsdrift och adaptiv energiåtervinning … Dubbla synkronmotorer med permanentmagneter och en maximal systemeffekt på motsvarande 680 hästkrafter och 850 Nm. Det är den sistnämnda siffran som får Stefan att brista ut i ett brett leende. – Åh fan. Oj, oj, oj. Det är ju sjukt … häftigt! Årstiden i kombination med effektsiffran får mig att reflexmässigt harkla fram en kort förmaning före avfärd. Våra blickar möts och jag skäms i takt med att barndomens högtidsstunder framför tv:n repriseras om och om i min hjärna. TIO ÅR I FORMEL 1 För ganska precis 40 år sedan blev Stefan ”Lill-Lövis” med hela svenska folket (smeknamnet är ett arv från pappa Roland som kallades Lövis efter familjehemmet Lövåsen). En briljant seger i brittiska Formel 3 gjorde Stefan till ett hett villebråd på Formel 1-teamens radar. Mästerskapet var barnkammaren nummer ett för framtida racing-gudar. Jim Clark, Emerson Fittipaldi, Nelson Piquet och Ayrton Senna – sportens giganter – vann alla brittiska F3 på sin väg mot F1. Mästartiteln lade grunden för Stefans tio år långa F1-karriär där han som en av få förare körde för dåtidens två mest prestigefyllda team, Ferrari och McLaren. Stefan kämpade om segrar och pallplatser under åren då F1 anses ha varit som allra vildast. Med en mix av overkliga farter, obefintlig säkerhet och ohämmad teknisk utveckling. De monstruösa turbo-bilarna gav som mest över 1 300 hästkrafter. Så nej, Stefan ”Lill-Lövis” Johansson behöver inte påminnas om eventuella risker med extrem motoreffekt och halkig asfalt. ”BILKÖRNING ÄR JU MITT LIV. DET HAR DET VARIT SEDAN JAG VAR LITEN POJK.” Vi lämnar Gamla Stan och kör mot nordost. Med storstaden i backspegeln och skärgården framför oss är siktet inställt på ett par av Roslagens vackraste kustvägar. Porsche Taycan Turbo accelererar med orkanstyrka ut på motorvägen. Märkligt nog sker detta nästan helt ljudlöst. Allt som hörs är elmotorernas dova vinande under belastning. – Den är riktigt imponerande! Väldigt smooth, konstaterar Stefan bakom ratten. Känslan när man trycker till på gasen är som en bil med dubbelturbo. Den slår till direkt. Trots det är upplevelsen på landsväg inte extrem. Den känns mer som en komfortabel sedan. Intrycken i Taycan Turbo gränsar helt klart till det surrealistiska. Näst intill overklig prestanda i kombination med tystnaden, vilsam komfort och den futuristiska digitala instrumenteringen ger en känsla som gärna beskrivs som rymdskeppsliknande. Naturligtvis förstärks detta ytterligare med en entusiastisk F1-chaufför bakom ratten. Stefan har definitivt inte tappat lusten för bilkörning. – Det är ju mitt liv! Det har det varit sedan jag var liten pojk och det kommer aldrig att bli annorlunda. Bilar finns i mitt blod. Det är inte bara höga farter som kittlar. Stefan har ett stort hjärta och kunnande vad gäller ny teknik och spännande design.