Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN PROVKÖRNING DUBBEL VÄRLDSMÄSTARE
NAMN Walter Röhrl ÅLDER 72 FÖDD I Regensburg, Tyskland BOR I Sankt Englmar, Tyskland FAMILJ Frun Monika MERITER Världsmästare i rally 1980 och 1982. UTMÄRKELSER Utnämnd till ”Rally driver of the Century”, “Rally driver of the Millennium”, ”Best rally driver ever” av olika tidningar och organisationer. Invald i Rally Hall of Fame och FIA Hall of Fame. ARBETE FÖR PORSCHE Varit delaktig i utvecklingen av Porsche 959, Carrera GT och 918 Spyder. iki Lauda kallade honom ”ett geni på hjul” och få förare i historien kan mäta sig med hans meriter. Så att dubble rallyvärldsmästaren Walter Röhrl satt sig bakom ratten på nya Porsche Taycan är ingen liten sak. Särskilt som 72-åringen från Regensburg i Bayern är känd för att säga vad han verkligen tycker, och tidigare inte varit odelat positiv till elektrifieringen av bilar. I somras, strax innan serieproduktionen drog igång, fick ikonen möjlighet att provköra en förproduktionsbil på småvägarna vid utvecklingscentret i Weissach. Och det var en märkbart omtumlad rallylegend som steg ur bilen några mil senare. – Den är helt galen. Under alla mina rallyår har jag aldrig upplevt sådana prestanda. Taycan går så bra i höga farter, verkligen fantastiskt. Även väghållningen får högsta betyg. – Jag är faktiskt förvånad över att man knappt märker den extra vikten. Ingen74 jörerna har onekligen gjort ett bra jobb med att utnyttja den låga tyngdpunkten. Även styrningen och bromsarna är superba. VAD PORSCHE HANDLAR OM Walter Röhrl har en lång historia tillsammans med Porsche. Bland annat har han kört Le Mans 24-timmars i både Porsche 944 LM och 911 Turbo S LM-GT och varit med i utvecklingen av bilar som Porsche 959, Carrera GT och Porsche 918 Spyder. Och han känner sig hemma även i nya Taycan. – Även om jag tvingades köra den med förbundna ögon skulle jag direkt känna att det var en Porsche jag satt i. Viktfördelningen och känslan i styrningen, till och med bromsarna som är svåra att få till med tanke på återvunnen bromskraft, allt är perfekt. Och det är precis vad en Porsche handlar om. Som dubbel världsmästare i rally, 1980 och 1982, och med framgångar i bland annat Pikes Peak och med några rekordsnabba varv på Nürburgrings nordslinga är Walter Röhrl van vid rejält kraftfulla bilar. Men inte riktigt så här tysta. – Jag är förvånad över hur lite jag faktiskt saknar motorljudet. Jag gillar verkligen tystheten, det är en upplevelse i sig. Det som skiljer ut Porsche Taycan från andra bilar är annars prestandan. Inte ens i mina snabbaste rallybilar har jag upplevt något liknande. Lägg därtill den omedelbara responsen, den direkta reaktionen som får mig att småle varje gång. FANTASTISK PRODUKT Men Walter Röhrl vore inte Walter Röhrl om han ändå inte hittade något som faktiskt kan bli bättre. – På själva bilen finns inte mycket utrymme för förbättring, Porsche har redan en fantastisk produkt redo för leverans. Däremot måste man få igång infrastrukturen med snabbladdare och så vidare genast. Jag skulle bli galen om jag åkte in till laddstationen och behövde vänta på någon som stod framför mig.