Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN PORTRÄTTET Neel Jani hårdkör Pors
che Taycan under ett uppvisningsvarv i samband med Formel E-tävlingen i New York förra året. är Porsche Magasin pratar med Neel Jani har han precis kommit hem till Bern från de officiella försäsongstesterna i Valencia. Testerna visar att det finns en hel del att arbeta med för att kunna slåss om pallplatserna. – De första racen kommer att bli tuffa. Man ska komma ihåg att det tog Jaguar tre år innan de lyckades ta en pallplats. Så man ska nog inte räkna med att vi som nykomlingar ska vinna direkt. I Formel E får Porsche sällskap på startlinjen av bland annat BMW, Audi, Mercedes-Benz, Jaguar och Nissan. Samma chassi och batteri måste användas av alla stall i serien men Porsche har utvecklat en egen drivlina för utmanarbilen Porsche 99X Electric. – Ungefär 80 procent av bilarna är gemensamma för alla team, så det är de sista 20 procenten vi kan påverka och förfina. Men allt handlar inte bara om själva bilen, för man måste ju komma ihåg att Porsche verkligen kan racing, med allt runt omkring. Så på sikt kommer vi absolut att vara med och slåss om segrarna, men fansen måste ha tålamod. Det tar tid att etablera sig i en ny serie. Formel E är märkets stora racingsatsning de närmaste säsongerna, efter att ha dragit sig tillbaka från långloppsserien och pensionerat succébilen Porsche 919 Hybrid från racing år 2017. – Bilen, 99X är bra, riktigt bra, det är ingen tvekan om det. Men det är en stor omställning, både för oss förare och teamet att anpassa oss till serien. Vi vet exempelvis ännu inte riktigt hur batterierna reagerar på olika väder och temperaturer. 36 SÅLDE HAMBURGARE I säsongens första lopp, i saudiarabiska Diriyah den 22 och 23 november, överraskade Porsche alla när André Lotterer tog andraplatsen i det första racet, och följde upp med en 14:e plats. Neel Jani kom in på 17:e plats i första racet och en 13:e plats i det andra. I loppet i Santiago gick det trögare, Lotterer diskvalificerades och Jani bröt. 35-årige Neel Jani växte upp strax utanför den schweiziska huvudstaden Bern med en mamma från Schweiz och en pappa från Indien, och av en ovanligt lyckosam slump låg både en gokartbana och en gokartfabrik bara minuter från familjens hus. Redan som femåring visade Neel uppenbar talang, och hans pappa Mukesh lovade honom att han skulle få en egen gokart så fort han lyckades slå pappan i hyrkarten på banan. Pappan hade nog räknat med att det skulle ta ett tag, men redan som åttaåring var lille Neel snabbare än sin pappa. Så det var bara att köpa en gokart. Men för att få förståelse för hur mycket en racingsatsning egentligen kostar tvingades Neel jobba extra på helger och lov i familjens Wendys-restaurang. – Jag lärde mig hur många hamburgare man faktiskt måste sälja för att ha råd med en ny uppsättning däck. Det var en nyttig läxa. Jag har alltid varit duktig på siffror, så jag hade hand om att räkna kassorna fram till jag var 18 år. Sifferkunnandet är kanske inte så förvånande med tanke på att både Neels morfar och farfar var revisorer.