Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN LADDNING ”800-voltssystemet ger b
etydligt kortare laddtider.” I SKRIVANDE STUND finns det fler än 8 500 publika laddplatser runt om i landet där du kan ladda din Porsche Taycan. Och antalet ökar hela tiden. Så det har aldrig varit enklare att köra elektrifierat. Porsche ingår, tillsammans med BMW, Mercedes, Ford och Volkswagengruppen, i snabbladdningsnätverket Ionity. Ett nätverk som hela tiden växer, och under 2020 ska 400 laddstationer finnas längs med motorvägarna från norra Sverige till södra Spanien. Detta möjliggör smidigt och snabbt europeiskt resande med elbil. PORSCHE CHARGING SERVICE Med tjänsten Porsche Charging Service erhåller man dessutom en mer förmånlig prissättning när man använder sig av Ionity. De prishöjningar snabbladdningsaktören kommunicerat avser endast kunder som kör elbil av ett märke som inte har samarbetsavtal med Ionity, och därmed inte Taycan-ägare. Med Ionity kan man ladda sin Taycan med en effekt upp till 270 kW, vilket innebär att man på fem minuters laddning kan erhålla en räckvidd på upp till 100 kilometer. Laddtiden från 5 till 80 procent är 22,5 minuter för laddning under idealiska förhållanden. En av de viktigaste anledningarna till de snabba laddtiderna är 800-voltssystemet Porsche Taycan använder. – Det ger betydligt kortare laddtid jämfört med de 400 voltssystem som resten av branschen använder. Systemet kräver också bara ungefär hälften så tjocka kablar, vilket sparar vikt. Ett 800 voltssystem är också bättre lämpat för prestandaleverans tack vare lägre temperaturutveckling, vilket bidrar till förmågan att erbjuda upprepbara höga prestandaleveranser samt prestandaleverans under lång tid, säger Peter Ferm, Business Development Manager, Porsche Sverige. När du ska ladda på resande fot finns det ett stort antal laddstationer och flera kontakter att välja på. Med bilen följer en lös AC-charger för hemmabruk och en fordonsmonterad DC-charger, likströmsladdare (50 kW som standard, 150 kW som tillval). Till AC-chargern följer två 56 kablar, en för hushållsuttag och en för industriuttag. Genom att addera tillbehör, exempelvis en så kallad Typ 2-kabel, ökar du möjligheterna att ladda på ännu fler platser. SNABBT OCH EFFEKTIVT För att ladda snabbt, enkelt och effektivt hemma finns också laddaren och styrenheten Porsche Mobile Charger Connect, som kan fås antingen väggmonterad eller på piedestal. Med den lösningen kan man idag få ut 11 kW laddeffekt och då ladda bilen fullt på cirka sju timmar. Porsche Taycan har en räckvidd på upp till 463 kilometer, beroende på modellversion. Denna uppnås bland annat genom ett extremt lågt luftmotstånd, men också genom det avancerade värme- och kylsystemet. I en helelektrisk bil är temperaturen på batteriet viktig både för laddningskapaciteten och för förmågan att leverera energi, alltså prestanda i form av acceleration. Moderna högvoltsbatterier når generellt sett sin bästa potential för energilagring och leverans mellan 15 °C och 35 °C. För att få batteriet att ligga i det spannet måste batteriet kylas eller värmas, vilket i Porsche Taycan görs med ett vätskebaserat kyl/värmesystem inbyggt i batteriramen. Systemet styrs av algoritmer som ständigt anpassar det efter varje given situation, vare sig det är optimal räckvidd, högsta möjliga prestanda eller kortast möjliga laddningstid som är målet. Om Porsche Charging Planner används kommer systemet i god tid före varje laddningsstopp att räkna ut optimal temperatur för kortast möjliga laddtid och förvärma alernativt förkyla batteriet anpassat till det beräknade laddningsstoppet. Porsche Charging Planner är en standardmjukvara som finns som hjälp i navigationssystemet. – Det vätskebaserade kyl/värmesystemet gör också att man kan utrusta bilen med en värmepump som kan tillvarata överskottsvärme från bilens drivlina, inklusive batteriet och använda denna för att värma kupén. Eftersom värmepumpen är upp till tre gånger så effektiv som den högspänningsvärmare som vanligtvis används för att värma kupén sparar man en betydande mängd energi och ökar på så vis bilens räckvidd, säger Peter Ferm.