Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN INNOVATION Tillverkningen av Tayc
an är koldioxidneutral och målet är att inte lämna några ekologiska fotspår alls. O ”Med Taycan har vi återuppfunnit vår moderfabrik.” m du någon gång kört genom stadsdelen Zuffenhausen i Stuttgart har det kanske slagit dig att den mer påminner om en vanlig förort med småindustrier än sinnebilden av en bilfabrik. Visst kan man skönja stora byggnader och visst står det Porsche på skyltar här och var, men mest ser det ut och känns som utkanten av större städer brukar göra. Nåja, Porsche Museum utmärker sig förstås med sin fascinerande arkitektur – ett landmärke som ingen kan missa. SEX MILJARDER EURO När Porsche etablerade bilfabriken i Zuffenhausen 1952 var det gott om plats. Sedan dess har verksamheten vuxit extremt och redan innan produktionen av Taycan startade tillverkades 250 exemplar per dag av 911- och 718-modellerna. Men så var det dags för en ny era i märkets historia – den eldrivna sportbilen 66 Taycan. Hur kan man göra plats för att tillverka den i en redan överfull anläggning? Det kunde förefalla naturligt att expandera fabriken i Leipzig, där Macan och Panamera tillverkas. Och där 1 270 exemplar av Carrera GT kom till världen 2003. Ändå förlades Taycan-produktionen till Zuffenhausen. Märkets första elbil tillverkas sida vid sida med tvådörrarsmodellerna. – Vi beräknar att 50 procent av de nya bilar vi säljer 2025 kommer att vara elektrifierade, säger Lutz Meschke som är vice ordförande i bolagets styrelse. Till 2022 räknar Porsche med att ha investerat mer än sex miljarder euro i satsningen på elektrifierad mobilitet, och 700 miljoner av dessa har gått till fabriken för Taycan. Totalt har en miljard euro investerats i Zuffenhausen, där även karosstillverkningen för senaste generationen 911 ingår. Projektet omgärdas av höga krav. Tillverkningen av Taycan är koldioxidneutral och de nya delarna i fabriken använder