Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN PROFILEN – Taycan är jättesnygg.
Den utstrålar märkets DNA samtidigt som den erbjuder ett väldigt framåtblickande uttryck. Han menar att förmågan att bejaka sin designhistoria när man utvecklar en helt ny produkt är avgörande. Stefan tar klassiska 911 som exempel. – Varenda gång det kommer en ny generation av Porsche 911 så är den vrålsnygg och framförallt är den alltid i tiden. De lyckas behålla samma grundform och ändå känns den aldrig omodern. Det är lite magiskt. Genom åren har en och annan Porsche också fått plats i Stefans privata garage. – Jag har haft några 911:or under 80- och 90-talen. En 928 hade jag också ett tag. Den var fin. För mig handlar Porsche framförallt om den unika körupplevelsen. De har alltid lyckats skapa en sportig känsla samtidigt som det är bilar man kan köra varje dag. STORTRIVS BAKOM RATTEN Vägarna blir mindre. Snart befinner vi oss i ett myller av kurvor och krön. Hur svarar Taycan upp mot förväntningarna när det kommer till köregenskaper? Stefans feedback på bilens chassi och balans är som väntat från en tävlingsförare. Konkret och ofiltrerad. – Den är väldigt solid. Styrningen känns som en riktig sportbil. Taycan reagerar direkt och kränger inte alls när man kastar den mellan höger- och vänsterkurvor. Den ger snabba svar med en sportig känsla. Förarinstinkten är väckt och där vägen tillåter ges Porsche Taycan Turbo möjligheten att spela ut sitt fulla register. Stefan verkar stortrivas bakom ratten och analysen serveras på karaktäristisk småländska med referenser hämtade direkt från Grand Prix-racingen. – Att ha en så otrolig kraft är revolutionerande för en personbil. Det enda jag egentligen kan jämföra med är de gamla turbobilarna i F1. Men de drogs å andra sidan med enorm turbo-lag. Här kommer kraften så snart man tittar på gasen. En Porsche skapad för 2020-talet har dessutom intelligent elektrisk fyrhjulsdrift, bakaxelstyrning, luftfjädring och avancerade antisladdsystem. Tillsammans med ett vridstyvt chassi och extremt låg tyngdpunkt ger det inte bara enorm kontroll, det ger en väldigt odramatisk och säker körupplevelse. 27 ”DET ÄR VIKTIGT ATT GÖRA SAKER SOM ÄR KUL. JAG DESIGNAR KLOCKOR OCH MÅLAR TAVLOR.”