AMES 1
värnet, Luftvärnet och Försvarets hundenhet delta
r och visar upp sin verksamhet. – Saab har en stor utställning. För de som vill uppleva lite av JAS Gripens fascinerande värld så kommer det att finnas en cockpit och flygsimulator att prova, berättar Lasse Jansson. Man visar även upp den obemannade helikoptern Skeldar. 30. Andra Linköpingsföretag som till exempel CybAero visar det senaste inom framtidens UAV:er. (Unmanned Aerial Vehicles) FLYGDAGSRADION 87,6 Mhz, finns så åskådarna inte missar något, där två speakers hela tiden berättar vad som händer. SVERIGE DELTAR i konfliktdrabbade områden över hela världen och just nu i Mali. Detta är ett sätt att öva försvaret i Sverige. Flygdagarna är ett sätt att påvisa det viktiga i att ha ett starkt flygförsvar. Nästa år kommer Sverige ha sin största millitära övning någonsin. 16 000 personer och alla enheterna övar tillsammans: armén, flyget och marinen. Det handlar om att snabbt ställa om: rätt Flygflottiljen F3 på Malmen kan sägas vara vaggan till dagens nuvarande helikopterflottilj. Detta jubileum firar man med 30 millitära flygplan som visar upp sig i luften och 20 på marken. Självklart är det fri entré. (arkivbild) plats, tid och använda teknik. PARKERINGAR FINNS DET TRE AV. Trafiksituationen är noga kontrollerad för att minimera köbildning. För att spara på miljön och vara säker på bättre framfart uppmanas publiken att cykla, gå, och åka kollektivt. Nära flygfältet finns det sammanlagt 9 800 parkeringsplatser, en i väst och en i öst. Vid Tift finns det lika många och matarbuss går här fram och tillbaka till flygfältet med entrén som är vid Flygvapenmuseum. Intäkterna av parkeringsavgiften går oavkortat till olika idrottsföreningar. n LINKÖPING AVIATION PARK – tillväxtmiljö för hela flygsektorn I anknytning till Linköpings City Airport i Sveriges Flyghuvudstad växer Linköping Aviation Park fram. En arena med ett strategiskt läge för att etablera företag med flygrelaterad verksamhet. Läget i kombination med den branschkompetens och de företag som redan finns i Linköping gör detta till ett område med stor potential att bli en tillväxtarena i flygsverige. Området utvecklas av Sankt Kors Fastigheter, i nära samarbete med näringslivsbolaget Nulink och Aerospace Cluster Sweden. Med snabba beslutsvägar och en färdig detaljplan går det fort att gå från intresse till etablering. – Sankt Kors har lång erfarenhet av utveckling av klustermiljöer, säger Johan Kristiansson, vd. Mjärdevi Science Park, Vreta Kluster och Ebbepark är några exempel. Nu vill vi gärna medverka till att skapa en stark tillväxtarena för verksamheter med flyganknytning. UTVECKLINGEN AV FÖRETAGSPARKEN fokuserar på två noder, en i anknytning till Linköping City Airport som lämpar sig bäst för kontor och lätt industri och en på norra sidan landningsbanan, en strategisk lokalisering för produktions- och logistikinriktade företag. På norra sidan finns också en del avsedd för en gemensam plattform för regionens affärs-, privat- och klubbflyg. Södra Utvecklingsarbetet för Linköping Aviation Park pågår och det finns stora möjligheter till inflytande i processen för tidiga intressenter. Linköping City Airport Terminal Exploateringsområde Linköping Aviation Park LINKÖPING AVIATION PARK Norra 13