AMES 1
– Det är många som kan mer detaljer och har bättr
e koll på olika områden än jag men jag får chansen att kunna lite om allt, vilket är jättekul, tycker Mari. Norrköping flygplats är den äldsta flygplatsen för trafikflyg som fortfarande är i bruk i Sverige. Men äldst betyder inte gammal och förlegad, tvärt om. Flygplatsen fortsätter att utvecklas och har både trafikflyg och transportflyg på banan. Mari Torstensson, vd och flygplatschef på Norrköping flygplats, berättar: – Vi är den fjärde största flygplatsen i Sverige när det gäller charter. Både Ving, Fritidsresor, Detur, Turkietresor och Solresor flyger här ifrån, till alla möjliga destinationer. TEXT: KARIN WIKLUND FOTO: BJÖRN LISINSKI SVERIGES ÄLDSTA FLYGPLATS FORTSÄTTER FRAMÅT V intertid är det lite färre destinationer som är aktuella för charterbolagen och då går det lite färre flyg men på sommaren och en bit in på hösten är det full fart på Norrköping flygplats. – Svenskar tar gärna semester på hösten och charterbolagen gör det enkelt att resa. Under september är det lite extra tryck på charterresorna från Norrköping. I våras började BMI/Lufthansa flyga till München från Norrköping. Turerna går en gång om dagen, sex dagar i veckan. Münchens flygplats är en stor knutpunkt och det gör att man lätt kan ta sig till hela världen från Norrköping. Något som också utnyttjas: – Münchenlinjen går bra och vi vill fortsätta utveckla den och få fler avgångar, säger Mari. Det är också enkelt att ta sig till Visby från Norrköping, något som annars blir lite krångligare när man måste ta sig till rätt hamn först. – Under sommaren har vi en linje som flyger till Gotland på söndagar, torsdagar och fredagar, säger Mari. Något som kan underlätta lite extra för alla i regionen som deltar på Almedalsveckan. 24 – Vi har även börjat jobba med fraktflyg, fortsätter Mari. Under försommaren landade en Jumbojet hos oss för första gången. DET ÄR FÖRRA ÅRETS uppgradering av systemen och vårens utbyggnad som gjort det möjligt att ta emot större plan. Man breddade taxibanor Sverige, säger Mari. Maris arbete på flygplatsen är varierat och i och med att det är en mindre flygplats har hon en annan möjlighet att ha en helhetsbild. – Det är många som kan mer detaljer och har bättre koll på olika områden än jag men jag får chansen att kunna lite om allt, vilket är jätte»Vi må vara en liten flygplats men nu kan vi ta större plan än tidigare, det ger utvecklingsmöjligheter« och lade på mer asfalt. – Vi må vara en liten flygplats men nu kan vi ta större plan än tidigare. Det ger utvecklingsmöjligheter. Som vd för Norrköping flygplats har Mari ansvaret för personalen och organisationen och hon har jobbat mycket på marknadssidan. Samtidigt är Mari Flygplatschef. Det innebär att hon har ett ansvar för att se till att flygplatsen följer alla regler. – Flyget är ganska hårt reglerat och det är mycket som måste hållas reda på. Det är Transportstyrelsen som är tillsynsmyndighet för flyget i kul, tycker Mari. Mari tillträdde som flygplatschef 2004. Innan dess jobbade hon på Luftfartsverket i Norrköping, som chef för en enhet som inte hade med flyg att göra. När kommunen tog över flygplatsen från Luftfartsverket och bildade det kommunala bolaget Norrköping Airport AB år 2006 fick Mari även rollen som vd. Med kringverksamheter sysselsätter Norrköping flygplats drygt 180 anställda, men Mari är förstås inte chef för allihop. Det ligger en liten restaurang och en tax-free shop på flygplatsen. Dessutom finns flygskola, taxiflyg, underhållsverkstäder, mätflyg och flygklubbar på Norrköping flygplats. Taxiflygbolaget som håller till på Norrköping flygplats är Waltair, ett privatflygbolag. De flyger både som taxi, där beställaren bestämmer vilken flygplats resan börjar på och vart den ska gå, och som ambulansflyg. Att flyga ambulansflyg innebär inte bara att flyga hem sjuka svenskar från andra länder eller att flytta patienter mellan sjukhus, det innebär framför allt att flytta läkarteam och organ för transplantationer. Waltairs verksamhet är igång dygnet runt, året om vilket är mycket viktigt för just sjukvårdsverksamheten. ÄVEN OM WALTAIR flyger över både hela Sverige och hela världen tycker de att det är väldigt smidigt att ha sitt huvudkontor på Norrköping flygplats. Därifrån nås de flesta skandinaviska flygplatser inom en timme. Något som förstås är till fördel för Norrköping flygplats framtida utveckling. I takt med att Norrköping och regionen växer ökar också möjligheterna för flygplatsen att utöka verksamheten. n