AMES 1
Flygledare i Remote Tower Center, Sundsvall. FJÄR
RSTYRDA FLYGLEDARTORN ÖKAR FLYGSÄKERHETEN TEXT: PER ODDMAN FOTO: SAAB Luftfartsverkets gör tillsammans med Saab en satsning på ett gemensamt bolag om teknik för fjärrstyrda flygledartorn, RTS Remote Tower Services. Det skakar om marknaden och vårt sätt att se på flygsäkerhet. Genom kameror på flygplatser kan man på distans övervaka flygtrafiken. LFV:S REMOTE TOWER CENTER i Sundsvall är den kontrollcentral varifrån LFV sedan 2015 bedriver flygtrafiktjänst på distans gällande Örnsköldsvik Airport. Tekniken har inga begränsningar och man skulle till exempel från en svensk flygplats kunna övervaka en flygplats i en annan världsdel. Hela världen har samma problem, att det är vi människor som är den svagaste säkerhetslänken. Den nya tekniken hjälper flygledarna genom att kamerorna och tekniken är bättre på att upptäcka risker till exempel i mörker. TEKNIKEN KAN VARA perfekt användbar genom att den med den avancerade bildbehandlingsteknik som kommer från Saab, till exempel kan peka ut föremål. Det går också på ett helt nytt sätt göra förstoringar. Ljud tillkommer kamerorna som på olika sätt genom förfining kan visualisera olika faror, hot och vid landning av ett flygplan. Detta ger värdefulla intryck och ökar säkerheten. – Att utforma ett sådant fjärrstyrt system kräver att man accepterar människors tröghet i att ta till sig ny teknik och att man gör dem delaktiga i utformningen av systemet, säger Niclas Gustavsson, Director Business Development & International Affairs, Luftfartsverket. 16 GENOM DETTA SYSTEM räknar man att vara ungefär två år före i utvecklingen gentemot resten av världen. För Sverige ses detta som en stor exportmöjlighet. Från och med år 2020 spår man att det inte kommer att byggas några nya flygledartorn i Sverige, och om 30 år kommer alla traditionella flygledartorn att ha fasats ut i världen. – Nu gäller det att vi kommersialiserar vår produkt och tjänst. Vi måste, om vi ska lyckas, arbeta med de mjuka frågorna och få acceptans för att den nya tekniken innebär fördelar för människan, säger Niclas Gustavsson. HÖGA FÖRSÄKRINGSKOSTNADER. Genom att man har bilder på allt som sker på flygplatsen har man goda underlag vid bedömning av försäkringsskador. Försäkringskostnaderna inom flyget är mycket höga och på sikt kan man då sänka dem. – Andra möjligheter kan vara att göra simuleringar av olika tänkbara incidenter. I tekniken sparas bilder och ljud i 30 dagar och man kan i efterhand göra till exempel analyser om varför en dörr slogs upp på ett flygplan, berättar Niclas Gustavsson. EFFEKTIV OCH FJÄRRSTYRD kontroll. Behov av fjärrstyrd övervakning av flygplatser är lika stor över hela världen. Framförallt är Luftfartsverkets system något som gör att mindre flygplatser kan konkurrera med de stora. EN FLYGPLATS BEHÖVER cirka 400 000 passagerare för att gå runt eller ge ett överskott. I dagsläget är det bara tio av landets flygplatser som klarar den gränsen. Det finns ett antal mindre flygplatser som behöver bidrag från ägare eller kommun för att överleva. Att då effektivisera driften skapar större chanser för överlevnad. I ett enda fjärrstyrt flygledartorn (Remote Control Tower) kan man serva tio andra flygplatser, vilket utan denna nya teknik i dag kräver upp till 50 anställda. – Just nu hos LFV har den första flygledaren nyanställts som utbildats och kommer att arbeta i en helt digital miljö. Då man väl har digitaliserat verksamheten öppnas en rad nya möjligheter. I framtiden är det möjligt att flygledaren sitter på ett vanligt kontor och övervakar, berättar Niclas Gustavsson. LFV BEDRIVER sedan mer än 30 år tillbaka internationell verksamhet genom dotterbolaget LFV Aviation Consulting. Bolaget bedriver konsultverksamhet inom flygtrafiktjänstområdet och har verkat i mer än 75 länder, framför allt Europa, Afrika och Fjärran Östern. UTOMLANDS. Tillsammans med ett lokalt företag har LFV ett kontrakt som leverantör av flygtrafikledning i Abu Dhabi, för fem flygplatser i Förenade Arabemiraten. Abu Dhabi International är rankad som en av världens bästa flygplatser. KRIGSDRABBADE OMRÅDEN. En klar fördel är att man i krigsdrabbade områden inte behöver utsätta sig för den risken att drabbas av attentat mot personalen och att man i alla fall har eliminerat en riskfaktor för flygsäkerheten. Att vi har kunnat ta fram ett sådant här digitalt system är ytterligare ett lyckat bevis för att staten och svensk industri kan samverka för att ta fram ny avancerad och annars kostsam teknik, berättar Niclas Gustavsson. n FAKTA LFV erbjuder flygtrafikledning och flygtrafiktjänster på flera platser i Sverige och internationellt. Man är med och utvecklar det europeiska luftrummet genom samarbeten i organisationer och allianser. LFV har 1 200 anställda och en årlig omsättning på 3,4 miljarder kronor. SWEDAVIA är den statliga koncern som äger, driver och utvecklar 11 av de största flygplatserna i Sverige. Utöver de statliga flygplatserna finns 36 regionala flygplatser runt om i landet som alla utom tre är kommunalt eller offentligt ägda. TRANSPORTSTYRELSEN är tillsynsmyndighet.