AMES 1
Raketinvigningen. Jörgen Remmelg med kommunstyrel
sens ordförande i Linköping, Kristina Edlund. Hughes Network och Coca-Cola. Satelliterna utvecklas och tillverkas av ett joint venture mellan OneWeb och Airbus Defence and Space. Vad gör Linköping så speciellt eftersom ett internationellt storbolag väljer att expandera verksamheten där? – Vi är innovativa, lojala mot både varandra och kunden, samtidigt som vi är väldigt bra på att samarbeta. RUAG Space i Linköping har ett mycket bra samarbete med stadens universitet där vi rekryterar bra och duktiga medarbetare. Vi arbetar hårt med att hitta rätt medarbetare och vårt övergripande mål är att skapa lika mycket framdrift som våra konkurrenter, men på halva tiden. Den tio meter höga raketstatyn – i Tannefors på vägen mellan Linköping och Åtvidaberg – avtäcktes i maj. Varför satte ni upp den? – För att visa att vi finns i Linköping och påminna om nyttan med rymden i det dagliga livet. Vi är inte bara en flyghuvudstad, utan har också en stark och blomstrande rymdverksamhet. Vi hoppas att invånarna är stolta och glada över vårt arbete som sätter Linköping på världskartan ännu tydligare, framhåller Jörgen Remmelg. n FAKTA RUAG SPACE STARTADE: 2008 – då schweiziska staten köpte hela Saabs rymdverksamhet. Från första början startade det med Saab Space under tidigt 1980-tal, som blev Saab Ericsson Space och sedan Saab Space igen. Och nu alltså RUAG Space. ANTAL ANSTÄLLDA: Över 1 200 på tio orter i Schweiz, Sverige, Finland, Österrike och USA. I Sverige arbetar 445 stycken, varav 100 i Linköping. HUVUDPRODUKTER FÖR RUAG SPACE I SVERIGE: Datorsystem, mikrovågselektronik och antenner till satelliter utvecklas och tillverkas i Göteborg. I Linköping är motsvarande produkter styrsystem och separationssystem till raketer, samt chassin i kolfiber till satelliter. KUNDER: De tre största är Boeing, Lockheed och Airbus. OMSÄTTNING: 3 miljarder kronor för hela RUAG Space, varav 225 miljoner kronor i Linköping. Responsible loGisTiCs Scanlogs långvariga och breda erfarenhet av generella flygtransporter i kombination med vår kompetens att hantera försvars- och flygindustrimaterial innebär att vi kan erbjuda säkra och effektiva transportlöningar till såväl svenska som internationella kunder. Vi arbetar med strikta processer vad det gäller licenshantering i Sverige för militärt materiel och gods med dubbla användningsområden. För den Nordamerikanska marknaden samarbetar vi med ett av de ledande försvarslogistikföretagen med licens att hantera både FMS (Foreign Military Sales) och DCS (Direct Commercial Sales) och med en väl etablerad kontakt med såväl det amerikanska försvaret och försvarsindustrin som den civila flyg-och rymdindustrin i USA. Genom vår amerikanska samarbetspartner har vi också möjlighet att agera transportör/speditör direkt åt den amerikanska försvarsmakten. Huvudansvarig för vår flygverksamhet samt våra lösningar för flygindustri- och försvarslogistik är Mikael Larsson som Du når på +46 761 11 10 04 eller via mail: mikael.larsson@scanlog.se eller air@scanlog.se Jag vill även få in ’i kombination med vår erfarenhet av att producerar större flöden till rätt pris’ på något vis - så vi inte betraktas som nisch- speditör för enstaka krångliga sändningar. 29