AMES 1
SCANLOG DEN NORDISKA UTMANAREN TEXT: BJÖRN LISINS
KI FOTO: SCANLOG Med visionen om att vara Nordens bästa speditör och logistikföretag, samt utmana de multinationella stats- och börsägda speditionskoncernerna, så tar Scanlog nya marknadsandelar undan för undan. Vi har träffat Nils Ekman som representerar Scanlog i regionen, och utgör på så vis en av regionens fåtal Flygspeditörer. DET ÄR EN BLÅSIG sensommardag som Affärsstadens utsände träffade Nils Ekman, på Scanlogs säljkontor i Linköping. Nils jobbar med Scanlogs kunder i regionen och är även expert på frågor gällande Latinamerika. Tidigare har Nils jobbat på företag som UPS, Bilspedition, Hellman Worldwide och Geodis Wilson, så han har en gedigen erfarenhet i branschen. Nils skiner upp när vi börjar prata om hur det går för Scanlog. – Det har gått bra, vi har varit igång nu i fyra, fem år. Vi har ett fyrtiotal anställda på fyra kontor i Sverige, och ett försäljningskontor i Linköping. Vårt försäljningskontor i Linköping ger oss möjligheten att vara i konstant kontakt med marknaden i närområdet. MED VISIONEN OM att vara Nordens bästa speditör och logistikföretag, samt utmana de multinationella stats- och börsägda speditionskoncernerna, så tar Scanlog nya marknadsandelar undan för undan. Scanlog är ett svenskt företag, som erbjuder samtliga transportsätt, flyg, sjö, bil och järnväg som kombineras med miljömässigt attraktiva multimodala speciallösningar för både export och import. Styrkan med Scanlog är just hur man arbetar tillsammans med kunden för att hitta den optimala logistiklösningen. Scanlog har inga färdiga paketlösningar, med låsta transportsätt som ”säljs”, utan lösningar som ger kunden en kostnadseffektiv och säker logistiklösning som miljömässigt är i standard med vad marknaden kräver. IDÉEN TILL SCANLOG kom från Ulf Sundberg och Mathias Wideroth. Ulf har varit vd för Kuehne+Nagel i Norden, och även har haft höga positioner inom Geodis/Wilson och Mathias kommer från rederisidan som bl.a. vice VD för Transatlantic och även ansvarig för Wallenius Wilhelmsen i Japan. De fick en ide när de insåg att alla de här svenska företagen som sysslade med spedition för 25-30 år sedan, (tex. ASG Bilspedition och Interforward), och som verkade och fanns på plats både i Norrköping och Linköping, är borta idag. De har alla blivit uppköpta av de stora internatio18 Bilden visar ett exempel på hur en flygfraktssändning lastas. nella bjässarna som DHL, UPS, DB Schenker osv, och idag finns de inte längre här i Linköping med flyg- och sjökontor. Grundidén är att till skillnad från “bjässarna” som erbjuder mer standard eller paketlösningar, kunna sitta ner med kunden och verkligen lyssna in vad de har för något idag, och vad skulle de vilja ha, och hur man lägger upp det tillsammans. Detta i kombination med en partnerskapsmodell, där samtliga nyckelpersoner är delägare, borgar för större ansvarstagande och engagemang. NILS JOBBAR MYCKET tillsammans med exempelvis Saab, RUAG Space, Elekta, Intuitive Aerial, XM Reality, Aqwary och Cybaero. Även direkt med Claes Drougge gällande deras Kina projekt. När det kommer till RUAG Space till exempel så har Scanlog blivit deras förlängda logistikavdelning. – Det är så vi jobbar säger Nils – vi jobbar nära kunden, till skillnad från flertalet av våra konkurrenter som har färdiga produkter och priser som de presenterar. Så jobbar inte vi, utan vi tar fram skräddarsydda lösningar som passar kundens behov och önskningar för att få en egen unik logistiklösning. Nils fortsätter att berätta: – Gällande RUAG Space så har de till exempel specialtransporter från Frankrike till Linköping, kyltranssporter, som har inneburit problem både för oss och andra leverantörer. Men nu i augusti så har vi ett möte med ett företag som har en revolutionerande typ av kyltranssport-förpackningar, som kan hjälpa Ruag att dra ner kostnaderna och även minska problemen. Vi är mer en än traditionell speditionsfirma, vi är konsulter som bryr oss om våra kunder. Samma sak med ett annat Linköpingsföretag, vi har ju deras transporter till och från Sverige, men nu körde vi maskiner från Argentina till Brasilien, och hjälpte dem med hela införtullningsproceduren i Brasilien. De har ju inte bara ut i världen utan det är intra Latinamerika och det är intra Asien – där det går gods mellan olika länder. HUR KOM DET SIG att Scanlog öppnade i Linköping? Jo till stor del beror det på att jag just bor här, berättar Nils: – Men samtidigt har vi sett att det är strategiskt riktigt. DB Schenker har inget flyg- och sjökontor i Linköping. DHL drog sig ur Linköping, de stängde igen sin spedition. Nu har de bara ett s.k. kontrolltorn kvar för Saabs räkning Så man kan säga att etableringen i Linköping var en lyckträff och vi fyller ett tomrum som flertalet speditörer lämnade när de drog ner på sina verksamheter i Linköping. NILS SER EN STOR POTENTIAL i regionen och flyghuvudstaden med omnejd. n FAKTA SCANLOG • Startade 2012 genom förvärv av Österrikiska statsjärnvägens skandinaviska speditionsbolag (bildades 2004) • Förvärv i september 2012 av Sky Transport, en av Sveriges större flygspeditörer som etablerades 1994 • Större kunder inkluderar Coop, ICA, Arvid Nordquist, H&M, Ellos, SSAB, Studsvik Nuclear, FMV, Elekta och RUAG Space • Kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, och Oxelösund, och försäljningskontor i Linköping.