AMES 1
som det ska. Förhoppningsvis drar det igång till
hösten. Det händer mer saker till hösten. Det blir fler parkeringar och fler hyrbilsplatser, fler cykelställ och både mer praktisk och snyggare utemiljö. – Och så ska vi få en bredare landningsbana framöver också, säger Camilla med ett stort leende. Kommunen och SAAB har bestämt att landningsbanan ska flyttas 600 meter ut på landet. – Men vi ska alltså inte gräva upp den nuvarande banan och flytta på alltihop, säger Camilla. Vi behåller landningsbanan vi har men den får bli taxibana. De nya 600 metrarna byggs på i bortre änden av landningsbanan. – I samband med det arbetet kommer landningsbanan blir fem meter bredare. Det innebär att vi kommer att kunna ta emot större plan, säger hon. STÖRRE PLAN BETYDEr fler passagerare och det betyder att även terminalen kommer att behöva byggas om framöver. Men varför flyttar man landningsbanan? – Flytten av landningsbanan kommer att frigöra mark åt kommunen med möjlighet att bygga fler bostäder. – Det hela är en win-win-situation, berättar Camilla. Det är bra för SAAB, det är bra för flygplatsen som kan ta emot större plan, det är bra för kommunen som kan bygga fler bostäder och 22 utveckla staden, det är bra för invånarna som får mindre buller och fler bostäder och det är bra för flygbolagen som kan få fler passagerare. Massor med fördelar med en enda åtgärd! Det beräknas vara klart 2020. Att Gripen flyger från samma flygplats som trafikflyget gör att ägandet och samarbetet kring flygplatsen blir lite annorlunda. – SAAB äger landningsbanan och flygledartornet. Vi betalar en avgift för att få tillgång till banan, berättar Camilla. Vi delar också på en del personal som jobbar både som militära brandmän hos SAAB och till exempel som röntgenoperatörer hos oss. Det fungerar väldigt smidigt och är kostnadseffektivt, säger hon. DET VARIERAR HUR ofta SAAB flyger. Ibland har de mycket att testa och då flyger de oftare. – Det är aldrig några problem med att samsas med dem, säger Camilla. Det kan ju se lite kul ut med ett Gripenplan på landningsbanan precis framför ett KLM-plan men Gripen är ju borta på 30 sekunder så det hindrar eller sinkar inte vår trafik. Det många inte vet är att det går mer än reguljärflyg och SAAB-plan på Linköpings flygplats. – Det brukar bli en eller två ambulansflyg om dagen. Patienter som kommer till US för att få vård för brännskador eller patienter härrörande från regionen som kommer hem från andra sjukhus för att fortsätta få vård här. En gång om dagen kommer det ett flygplan med radioaktivt material till onkologen på Universitetssjukhuset också, berättar Camilla. LINKÖPING CITY AIRPORT AB ansvarar för den civila flygtrafiken och har den personal som jobbar med flygen och passagerarna. De är trafikassistenter och ramppersonal. Ramppersonalen hyr vi in från Coor Service Management och delar med SAAB. Trafikassistenterna är sedan årsskiftet anställda av oss. Det är de som ser till att passagerare och bagage blir incheckade och boardade så flygplanen kan lyfta i tid. – När flygplanen är på väg in och de behöver fylla på med något under sitt stopp här är det trafikassistenterna som hjälper dem, berättar Camilla. När någons bagage inte hunnit med på planet efter ett kort byte är det trafikassistenterna som ordnar så att packningen kommer fram. CAMILLA VILL LÄRA SIG att stå i incheckningsdisken hon också. – Jag går och hälsar på resenärerna vid sextiden på morgonen ibland men det vore roligt att kunna möta dem i incheckningen och verkligen få kontakten med resenärerna, menar hon. Ett tag fick hon många av de frågor som egentligen borde ställas till trafikassistenterna.