AMES 1
Camilla har alltid älskat flyg och kunnat mycket
om olika flygmodeller och hur de fungerar och så. På bilden sitt hon brevid en minatyr av en KLM Airbus 330-200. DET ÄR RÄTT OVANLIGT att man anställer en vd för en flygplats som inte har jobbat inom flyget innan. Camillas engagemang för det regionala näringslivet, hennes enorma kontaktnät tillsammans med hennes brinnande flygintresse gjorde att hon tyckte att det skulle vara det perfekta jobbet. Och så verkar det vara. Camillas näringslivskontakter och hennes entusiasm och driv tycks ha betalat sig eftersom Linköping City Airport är, och har varit, en av de snabbast växande flygplatserna i landet sen hon började. Passagerarantalet har gått från 116 000 till 160 000, bara på de senaste två åren! – Det är en symbios mellan näringslivet och flygplatsen, berättar hon. Vi har ett näringsliv i den här regionen med många start-ups och många företag med en internationell marknad. För att det ska gå bra för företag med komplicerade produkter där man måste bygga långsiktiga relationer med kunder måste det finnas smidiga sätt att resa. Ett litet företag kan heller inte ägna en hel dag åt att ta sig till Arlanda och flyga därifrån och tillbaka. Genom att Linköping City Airport har bra förbindelser ut i världen, till bra hubbar, kan de här företagen finnas kvar i regionen. Med det näringsliv vi har finns det tillräckligt med passagerare för att det ska vara möjligt för flygbolagen att flyga härifrån. Alla vinner på det. CAMILLA HAR ALLTID ÄLSKAT FLYG, alltid kunnat mycket om flygmodeller och hur flygplan fungerar och så. Men det var en period på 15 år då hon inte flög alls. – Jag var livrädd för att flyga! Det var en sorts hatkärlek, säger hon. Men så, i slutet på 90-talet, fick hon gå en utbildning hos SAS. Efter tre dagar var hatet i hatkärleken helt borta. När Camilla fick jobbet som vd för Linköping City Airport hade hon två tydliga mål: – SAS skulle komma tillbaka till regionen och jag ville starta kurser för flygrädda! SAGT OCH GJORT! SAS, som tidigare flugit från regionen men inte från Linköping, har nu två turer per dag mellan Linköping och Köpenhamn. De senaste tre åren har flygplatsen även hållit 14 kurser för flygrädda. – Det känns jättebra att göra en insats! Jag åkte med dem som var med på den senaste kursen till Köpenhamn med SAS igår, säger Camilla. På fyra timmars kurs försvinner flygrädslan för många och blir hanterbar för de flesta. Det kommer människor från hela landet för att gå våra kurser, fortsätter hon. Linköping City Airport jobbar i nära samarbete med både KLM och SAS. KLM har tidigare kört tre avgångar per dag under vår och höst men två avgångar under sommar och vinter. Nu börjar de köra tre turer per dag, utom mitt i sommaren, något Camilla är väldigt nöjd med. – Det sparar tid för dem som kommer från USA eller Asien. De landar ofta på Schiphol på morgonen eller förmiddagen. Då är det så mycket bättre om de kan ta sig hem redan vid lunchtid, säger Camilla. – Nästa steg är att få SAS att köra lunchturer också. Camilla tycker att det är väldigt bra att de har ett så nära samarbete med operatörerna. – Det är oerhört viktigt för oss att ha ett bra och stabilt samarbete med våra operatörer. Vi gör marknadsplaner ihop och planerar aktiviteter och marknadsföring tillsammans. Jag tycker att det är oerhört viktigt att vi får en stabilitet och kontinuitet. Näringslivet ska veta att det finns transporter tillgängligt. Vi vill inte byta mellan operatörer och destinationer varje år, berättar hon. – Däremot är det jättebra att komplettera det grundläggande utbudet vi har, lägger hon till. Under juli och augusti flyger Czech Airlines till Prag. Förra vintern hade vi plan till Pyrenéerna också och de skidresorna var mycket populära så det kommer tillbaka i år igen. DET FINNS PLANER på att komplettera med turer till Riga också men det har varit lite problem med den operatörens flygplan så det har inte kommit igång 21