AMES 1
RUNWAY SAFE BÄDDAR FÖR HÖG FLYGSÄKERHET TEXT: PER
ODDMAN FOTO: RUNWAY SAFE Flygtransporter har den högsta säkerheten i världen. Trots detta kan något gå fel och flygplanet på flygplatser gör en så kallad over run, flygplanet rullar förbi slutet av landningsbanan. Det har öppnat upp för Runway Safe från Linköping som säljer säkerhetsbädden greenEMAS®. B ranta inflygningar på flygplatser i nära stadsmiljö ställer krav på säkerhet. Flygtrafiken ökar över hela världen. Utvecklingen går mot fler och fler flygplatser, så nära städer som möjligt, detta för att undvika långa transfertider. Ett fel på flygplanet eller en mindre lyckad inflygning kan göra att flygplanet rullar förbi slutet av landningsbanan. AMERIKANSKA FAA KRÄVER nu att vissa flygplatser i USA måste ha ett 300 meter långt skyddsområde i banändorna för att minska olycksriskerna, något som nu blir normbildande för många av världens flygplatser. Detta är något som är praktiskt taget omöjligt att uppnå, då flera av världens flygplatser ligger i stadsmiljöer eller nära vattendrag. Det går helt enkelt inte att bygga ut landningsbanorna. VARANNAN VECKA SKER ett tillbud med ett over run på någon av världens flygplatser. I till exempel Japan som är mycket tätbefolkat, finns inte samma exproprieringsrätt om förköpsrätt av mark för kommuner som det finns i Sverige vid byggnation av längre landningsbanor. Här finns en jättemarknad för Runway Safe och man har kontrakterat en agent att arbete med försäljning. FORSKNING INOM FLYGSÄKERHET. FAA bedriver mycket forskning inom flygsäkerhet. Runway Safe har här ett enormt försprång gentemot eventuella konkurrenter. Detta eftersom greenEMAS® säkerhetsbädd har utvecklats och validerats i samråd med FAA. FÖRSÄKRINGSKOSTNADERNA ÖKAR. Kostnaderna för större och mer avancerade flygplan samt ökad säkerhet gör att försäkringskostnaderna skenar samtidigt som priskonkurrensen ökar. – Priset på ett människoliv får kosta mer i höginkomstländer än till exempel i Afrika och före detta öststatsländer. Säkerheten i västvärlden gör att vi har mycket färre flygolyckor här, berättar Oscar Björklund, design development officer, Runway Safe. – Vår säkerhetsbädd höjer säkerheten och sänker kostnaderna. En utbyggnad av landningsbanan blir både kostsam och med tanke på att bullermattan ofta blir för hög i omgivande bebyggelse, säger Anders Lundmark, vd på Runway Safe. RUNWAY SAFE LÖSER PROBLEMET med sin produkt, en säkerhetsbädd som installeras i slutet av landningsbanan. Den består av skumglas tillverkat från returglas och om ett flygplan kommer in på det området sjunker det igenom bädden och stannar. – Det handlar om vilken flight mix som flygplatsen har, det vill säga vilka typer av flygplan som startar och landar på en flygplats. Vi gör beräkningar utefter detta och tar fram en unik lösning av säkerhetsbäddar för varje flygplats, säger Anders Lundmark. PÅ EN AV VÄRLDENS största flygplatser, Chicago Midway International har tre bäddar installerats och ytterligare en skall snart läggas i år. Man vände sig helt enkelt till den kund som man hört vara mest missnöjd med sin dåvarande lösning. Klimatet i Chicago påminner om det nordiska och då passar bädden dessutom utmärkt. Världens största säkerhetsbädd, 10 000 m2 stor har Runway Safe tillsammans med KIBAG AG byggt på Zürich International Airport i Schweiz. Runways Safes idé är att vid installation etablera affärskontakt 38