AMES 1
MJUKA VÄRDEN GÖR ETT AV VÄRLDENS VASSASTE STRIDSF
LYGPLAN Produktionen av nästa svenska stridsflygplan, den första Gripen E-modellen är i full gång på Saab i Linköping. Sammanlagt har Svenska försvaret beställt 60 Gripen E plan och man räknar med att flyga till år 2040 med dem. TEXT: PER ODDMAN FOTO: PER KUSTVIK, SAAB G ripen E skiljer sig från sin föregångare genom att den har starkare motor, ny radarteknik som ger piloten bättre räckvidd och synfältsvinkel, större räckvidd genom möjligheten att tankas med mer bränsle, ökad vapenkapacitet och modernare flygelektronik. Brasiliens försvar har köpt 36 Gripenplan. Sverige är ett litet land till ytan och har ändå stora exportmöjligheter med många industriföretag som har bra produkter och står sig konkurrensmässigt väldigt väl. Saab har kompetensen att genomföra stora affärer och ta fram ett av världens vassaste stridsflygplan och det är en bedrift. – Gripen E är ett helt nytt flygplan, ett mer datoriserat flygplan än någonsin tidigare. Man har återanvänt den aerodynamiska formen, behållit de delar som gör Gripen så effektiv, berättar Marcus Wandt, testflygare, Saab. Daniela Ivanic, teamledare Saab för två team som tror på att mjuka värden ger vassa flygplan. SAAB ARBETAR ENLIGT en klok medarbetarmodell där man arbetar i team, individen blir sedd och uppmuntrad av sina teamledare. I detta ligger mycket av företagets framgång. – Jag sökte mig medvetet till Saab därför att jag ville ha roliga saker att arbeta med. Saab är ett företag som ligger så långt fram i utvecklingen inom flygteknik, säger Daniela Ivanic, teamledare, Saab. Saab anställer de bästa ingenjörerna och det sporrar självklart medarbetarna. Här kommer den svenska modellen in med att det är högt i tak och lyhörda chefer som engagerar sig i medarbetarna. Svensk företagskultur innebär att medarbetarna ofta tänker utanför ramarna, tar ansvar för mer än vad som behövs och så är det på Saab. Inom företaget Saab 26 strävar man efter att ha en mångfald och jämställd fördelning bland de anställda ingenjörerna. 2015 VAR MÅLET att uppnå att minst 30% av de lönesättande cheferna skulle vara kvinnor. Man nådde målet och fortsätter nu med att ytterligare öka det antalet och att öka antalet kvinnor inom Saab på alla nivåer. – Jag utbildade mig till civilingenjör eftersom det är en bred utbildning som ger en stadig grund att stå på i arbetslivet och ger många valmöjligheter. Min inriktning var reglerteknik under min utbildning. Nu tycker jag att det är väldigt spännande att utvecklas till en bättre ledare, säger Daniela Ivanic. ATT TÄNKA UTANFÖR ramarna har lett till många svenska framgångssagor. När man arbetar med flygplan så liknar det de uppgifter som finns i ett team inom formel 1. Alltid hålla sig i teknikens framkant. Förberedelserna är minutiösa, tempot tidvis högt och alla anstränger sig för att prestera optimalt. – Det handlar om medarbetarnas positiva mående. Tänket är att arbeta situationsanpassat. Jag ställer frågor om deras arbete och välmående. Att se till så att de får det som gör dem nöjda, berättar Daniela Ivanic. Daniela Ivanic och hennes team arbetar i projektet som tar fram själva mjukvaruplattformen för Gripen E. Den möjliggör kommunikation av de olika komponenterna som bygger upp hela Gripen E systemet. Det handlar om ett stort informationsflöde och mycket avancerad programmering. Vapen och sensorer ska till exempel kunna analysera och kommunicera med övriga delar i systemet. ATT VARA KVINNA i en mansdominerad bransch har sina för- och nackdelar. Daniela anser att man syns mer som kvinna eftersom man är i minoritet. Gör man något bra så är det positivt, men något dåligt så är det tufft. Annars tycker hon att man ska döma personen efter den individens kompetens och förmågor. Det stora problemet som för alla är att tiden inte räcker till. Det är möten och åter möten, samtidigt som de är dessa som är spännande och driver utvecklingen framåt. Just nu är Gripen E i en utvecklingsfas