AMES 1
SÄLJSKOLA TEXT: MAGNUS JOHANSSON ILLUSTRATION:ANN
IKA GIANNINI Fokusera på möjligheterna istället för problemen för att i slutändan öka dina säljresultat. SER DU MÖJLIGHETERNA? A llt för många människor tror inte att de kommer att lyckas. Negativa tankar föder negativa känslor. Negativa känslor ger ett negativt fokus som gör dig problemorienterad istället för lösningsorienterad. Om du ser problem istället för möjligheter hittar du snabbt ursäkter till varför du inte kommer att lyckas. Har du någon av dessa ursäkter? • Jag är inte bäst inom mitt område. • Det är lågkonjunktur. • Det är högkonjunktur. • Det är valår. • Det är fotboll på TV. • Någon annan har redan hunnit före. • Tänk om jag misslyckas. • Jag är för gammal. • Jag är för ung. • Jag är för kort. • Jag är för lång. • Jag är för ful. • Jag är för snygg. • Jag vet vad jag har men inte vad jag får. • Jag har aldrig gjort detta förut. • Jag vill inte göra det själv. • Tänk om jag inte kan leva upp till kraven. • Jag snöt mig så kraftigt att jag fick ont i ryggen. • Om jag försöker måste jag ju lyckas. • Vad ska alla andra säga om det här? • Jag är för lat. • Jag kan inte nu, men kanske längre fram. • Det ligger inte på mitt bord. • Varför skulle jag lyckas? • Jag har inte den kraften. • Men mina barn, vad ska de säga? • Det kanske är farligt. • Jag är upptagen av annat. • Det tar för lång tid. • Jag har försökt men inget fungera • Det är dålig tajming. 58 • Kan vi inte vänta och se vad om händer? • Jag har så dåligt självförtroende. • Det kanske inte är roligt. • Skönt att bara slappa och inte tänka. • Det är mycket nu. • Jag gör det senare. • Jag kan inte fatta beslut. • Tänk om jag ångrar mig. • Spelar det egentligen någon roll. • Tänk om det blir en konflikt. • Tänk om det inte blir bra. • Jag glömmer alltid bort vad jag ska göra. • Jag behöver mer information. • Det kostar för mycket. • Jag har inte råd att misslyckas. • Det klarar jag inte. • Om jag inte hade så stora fötter. • Jag kan inte bestämma mig. • Jag vill inte störa. • Då måste jag ju anstränga mig. • Det är inte mitt problem. • Jag är nog inte rätt person för det här. • Jag har inte rätt kunskaper. • Det är så lätt för andra. • Ändrat beteende kräver så mycket av mig. • Det rann ut i sanden. • Det är fel på datorn. • Bussen kom inte. • Jag känner mig lite ringrostig. • Det finns inga bra kunder. • Jag föredrar administrativt arbete. • Jag är en tänkare. • Telefonräkningen är så hög. • Det är nog ändå ingen som svarar idag. • De vill nog ändå inte träffa mig. • Jag måste måla om kontoret först. • Om vi bara hade en snygg broschyr. • Om vi hade en annan regering. • Jag har tvättstugan. • Jag är bakis. • Jag ska bara dricka upp mitt kaffe. • Jag har hål i strumpan. DET HÄR VAR 73 URSÄKTER. Om du inte tycker att någon av dem är bra kan du prova med att fokusera på det positiva istället. Positiva tankar ger positiva känslor. Positiva känslor gör det lättare att lyckas. Två holländska forskare utförde ett test med två grupper med likvärdig sammansättning avseende intelligens och mental förmåga. Den ena gruppen fick tänka sig in i rollen som professor. Den andra i rollen som fotbollshuligan. De fick sedan svara på exakt samma kunskapstest. Resultatet? ”Professorsgruppen” hade 55,6 procent av svaren rätt och ”huligangruppen” motsvarande 42 procent. ”Professorsgruppen” hade 13 procent fler rätt! Hur kom det sig? Jo, ”professorsgruppen” hade satt sig i ett mentalt tillstånd som är idealiskt som förberedelse inför ett kunskapstest. De tänkte på sig själva som intelligenta, kanske mer intelligenta än vad de i själva verket var. SKULLE DU VILJA HÖJA dina säljresultat med 13 procent? Inte? Välj någon av ursäkterna, luta dig tillbaka och låt någon annan lyckas! n Magnus Johansson, EQP Business School – har 20 års erfarenhet av personlig försäljning och är författare till säljboken ”Myror kan fånga elefanter”. Magnus har under de senste åren framgångsrikt utbildat säljare i de flesta branscher. Med en stor mängd nöjda kunder i bagaget tillhör Magnus idag en av de bästa och mest eftertraktade föreläsarna inom området försäljning.