BD 1
TREND Den rosa revolutionen TEXT: PETER STEEN-CHR
ISTENSEN F ör traditionalister är utvecklingen alarmerande. Det har gått överstyr. Gin, traditionellt en produkt som genom ingredienser som enbär, koriander, kardemumma och fruktskal och sin destilleringsprocess ger en torr, bitter, kryddig produkt med lite citrustoner, har nu också fått sin avgrening mot det sötare. Det söta är lätt att sälja och socker och fruktsmaker – från riktig frukt eller billigare essenser eller koncentrat - har adderats för att få fram en sötare dryck som attraherar en annan publik. Trenden var tydlig förra året när de flesta märken kastade ur sig dessa, ofta rosa, produkter. Beefeaters rosa jordgubbsgin var ett bland många rosa exempel medan Tanquaray har sin apelsiniga Flor de Sevilla och till och med Stockholms Bränneri har en rosa variant på rabarber och rosenblad. För fem år sedan fanns färre än fem rosa gin på marknaden, nu är antalet 14 uppe på 150. Ett brittiskt analyshus har kommit fram till att 54 procent av konsumenterna av rosa gin tidigare inte drack gin alls. Det är främst yngre och kvinnliga konsumenter, rosa gin ser ju också snyggt ut på Instagram. Men medan de senaste fem-tio årens gin-revival har handlat om hantverksgin och små destillerier har den nya rosa revolutionen handlat om de större dryckesjättarna, marknadsföring och bulkförsäljning i stora supermarkets. Gordon’s Pink Distilled Gin, som nu släppts på Systembolaget sedan början av mars, lanserades ursprungligen i 2017 och kallas nu för den mest lyckosamma dryckeslanseringen detta årtionde. Gordon’s ökade sin försäljning med dryga 100 miljoner pund under det senaste året varav denna rosa gin stod för 75 av dessa miljoner. Gordon’s själva skriver i pressmeddelandet om ett klassiskt recept från 1880 men med tillägget att jordgubbar, hallon och en hint av röda vinbär letat sig in. Puristerna vill såklart måna om sina enbär, och vill nog snarare kalla många av de nya produkterna för ginlikörer. Och dessutom skulle de förmodligen rekommendera en fruktig cocktail med ”riktig” sprit istället för dessa söta fruktgins. Längst av alla går familjeägda (i femte generationen) destilleriet Hayman’s, som har lanserat en kampanj mot ”Fake Gin” - gin utan eller med endast en hint av enbär. Målet är gissningsvis att många produkter som kallar sig för gin idag inte längre skulle få kvala in till att skriva gin på sina etiketter. Deras kamp rullar vidare. Gordon’s Pink Distilled Gin finns nu på Systembolaget, 249 kronor Se också haymansgin.com/fakegin