Tidningen Kosmetik 1
SOLEN | TREND St Tropez satsar på glow St Tropez,
ledande inom brun-utan-sol, var tidigt på den heta glowtrenden och lanserar nu en quick-fix-kräm för att snabbt ge solbrännan en ökad lyster. Nya Instant Tan Finishing Gloss appliceras direkt på den naturliga huden eller på brun-utan-sol, i ansiktet och eller på andra områden som axlar, ben och dekolletage. Den transparanta formulan kan både användas för att ge solbrännan en riktigt glossig glamorös catwalklook eller en mer naturlig lyster. Aftersun Mask lanseras Powerlite utökar nu sitt sortiment av MASQ+ skräddarsydda ansiktsmasker med en särskild mask inför årets solsäsong och för att använda efter en dag i solen. Masken, som är anpassad efter nordiska hudtyper och vårt klimat, innehåller bland annat aktiva ingredienser som aloe vera, trollhassel, allantoin och havtorn. – Det är en återfuktande, svalkande, mjukgörande och lugnande mask, som även ger en fin lyster, säger Zandra Bergqvist, marknadschef, Powerlite. Sola smart med klistermärke Nylanserade Smartsuns klistermärke visar hur mycket UV-strålning, både UVA och UVB, användaren utsätts för och när det är dags att applicera mer solskydd eller sluta sola för dagen. Detta signalerar klistermärket genom att ändra färg. Märket är vattentåligt, men efter en dag krävs ett nytt. Smartsun Solskydd & UV indikator, som har utvecklats i samarbete med hudläkare, kommer att säljas på Kronans apotek. Ny formula skyddar kläderna från fläckar Gula fläckar på kläderna orsakade av UV-filter i solskydd är ett utbrett problem, som irriterar många semesterfirare. Men nu har Nivea Sun lanserat världens första solskydd med en formula som innebär en lösning på problemet. Bakom den nya formulan, clothing protection complex, som tagits fram i samarbete med textillaboratoriet Hohensteininstitutet, ligger 10 000 timmars forskning under fem år, 160 testade substanser, 2 500 labbtester och 1 000 provtvättar. 24 Kosmetik 2-2017 text GUNILLA KeMPe