Tidningen Kosmetik 1
SOLEN | NYTT KONCEPT Alla som var unga på 60-70-t
alet minns säkert hur många soldyrkande svenskar smörjde in sig med en stekande sololja, som doftade kokos, från exotiska solskyddsmärket Hawaiian Tropic. Sedan starten 1969 har märkets produkter utvecklats i takt med de ökade kraven på effektivt UV-skydd. Nu lanserar märket ett nytt koncept, Aloha Therapy, för att lyfta arvet från Hawaii och intresset för det ikoniska varumärket ökar återigen både i Sverige och internationellt. text GUNILLA KeMPe EXOTISK SOLSKYDDSIKON LYFTER istorien om Hawaiian Tropic startade på söderhavsön Hawaii då Ron Rice upptäckte att de som plockade kokosnötter smörjde in sig med en ARVET FRÅN HAWAII H olja av kokosnöt, frukter och örter från ön för att skydda sig mot solens starka strålar. Upptäckten lade sen grunden till bildandet av varumärket Hawaiian Tropic och samma år 1969 såldes den första flaskan med den karaktäristiska doften av kokos. Länge har märket förknippats med den exotiska kokosdoften och ett glamoröst obekymrat liv på stranden och skönhetstävlingen Miss Hawaiian. De klassiska kokosdoftande oljorna finns kvar i sortimentet och är fortfarande storsäljare. 1969 Hawaiian Tropic bildades. 1988 Licensrättighet ges till Miss Hawaiin Tropic tävlingen. 1990 Inleder samarbete med International Skin Cancer Foundation. 2006 Lansering av lyxiga After Sun Body Butters. 2005 Tradebanco och Hawaiian Tropic inleder samarbete med Surfakademin. Nya konceptet Aloha Therapy En känsla av Hawaii och doft av sommar på flaska och solskydd med naturliga oljor och som passar ett aktivt strandliv. 26 Kosmetik 2-2017