Tidningen Kosmetik 1
ENTREPRENÖR | NYA MÄRKEN Tidningen Marie Claire s
krev nyligen att Korea är den nya hudvårdssupermakten och att landet ligger 12 år före gällande hudvårdsinnovationer jämfört med resten av världen. Cecilia Ortmark Söder lärde sig allt om koreansk hudvård och följde koreanska beauty Youtube-stjärnor. KOREA – EN SUPERMAKT I HUDVÅRD Cecilia Ortmark Söder har bott i Seoul, Korea i tre år. Där lärde hon sig allt om koreansk hudvård och deras skönhetsrutiner. Väl hemma igen bestämde hon sig för att ta koreansk hudvård till Sverige så att alla kan dra nytta av effektiva, milda produkter till ett bra pris och få den berömda jämna, strålande huden som hon såg överallt i Korea. text JeSSICA S KeMPe Cecilia Ortmark Söder tillbringade tre år i Korea. Under denna tid var hon mammaledig med sitt första barn. Hon märkte snabbt att det fanns en uppsjö av skönhetsbutiker. – Det är inte ovanligt att det ligger uppåt tio skönhetsbutiker i rad på en gata. Så fort man går in i en butik får man en mängd produktprover. Det tog inte lång tid innan jag fick upp ett intresse för koreansk hudvård och började testa alla möjliga produkter. Cecilia Ortmark Söder förstod också att anledningen till koreanernas vackra strålande hud är att de tar väl om den. – För dem är det helt naturligt att lägga ner mycket tid på sin dagliga skönhetsrutin, det ingår i deras kultur. Koreanernas unika hudvårdsprocess som kallas ”the 10-step korean skincare routine” och innebär en lager på lager metod med olika steg från dubbel rengöring, peeling, toner till essenser, ampuller, krämer och sheetmasks. Tanken är att alla kan anpassa stegen till sin egen hud och hur den mår. På vintern när huden ofta är torr kan man behöva flera steg och på sommaren kan det räcka med två. – Det roliga var att jag direkt såg resultat på min hud. Jag har alltid haft problem med vuxenacne från och till, som nu försvann. Jag blev kär i koreanska hudvårdsprodukter. Jag kunde köpa hudvård av bästa kvalitet till rimliga priser. Cecilia Ortmark Söder lärde sig mer och mer och följde även koreanska beauty Youtube-stjärnor. Varje vecka beställde hon hem nya innovativa produkter som hon ville testa. – All koreansk hudvård håller mycket hög kvalitet. Den koreanska skönhetsindustrin är extremt konkurrenskraftig Koreanska hudvårdtrender 2017 Smink och hudvård i ett. – Vi kommer att se en utveckling av hudvård som är mer inkluderad i smink som tex i bb-cushion där vi redan ser mer anpassade produkter för olika hudtyper och hudtoner och innovationer inom teknologin bakom bb-cushions Vi ser också att hudvårdsprodukter blir mer ”all-in-one”, som olja- och skumtvätt i ett. Hårbotten. – 2017 fokuserar man mycket på håret. Precis som 10-stegs hudvårdsrutinen finns också en liknande rutin för håret, som sägs göra att man undviker utväxt av grått hår och håravfall. Det viktiga är att fokusera på huden i hårbotten, alltså skalpen och använda skalp-produkter som är anpassade för just din skalp-hudtyp. Här finns en uppsjö av produkter och det kommer nya hela tiden! Effektivitet. – Vi kommer att se existerande produkter blir enklare att använda och mer effektiva. Exempelvis tas det fram sheetmasks med lera (tidigare har de endast gjorts i mikrofibrer). Dra bara av den som en vanlig sheetmask och slipp allt kladd som en vanlig lermask innebär. Naturliga ingredienser. – Vi kommer att se koreanska hudvårdsprodukter fyllas ännu mer med naturliga ingredienser. Förra året såg vi mycket snigelslem och placenta. I år syns mer tryffel för anti-aging, björk juice (istället för vatten) och bambu som återfuktar. Globala företag kopierar. – Många globala företag börjar nu kopiera de koreanska produkterna. Säkerställ att du köper produkter från en säljare/distributör som köper in direkt från leverantören i Korea, att produkten har engelsk text och att de är EU registrerade (CPNP registrerade). Kosmetik 2-2017 35 >>