Tidningen Kosmetik 1
MARKNAD Jesper Matsch, Krämfabriken, Pingis Heden
ius, LCC och Göran Agardh, Idun Minerals. Medlemmar IDUN Minerals Löwengrip Care & Color Svenska Krämfabriken Björn Axén Romella Hardford Grazette Scratch Nails Akademikliniken Learnberger & Stafsing NY FÖRENING FÖR SVENSKA SKÖNHETSFÖRETAG PÅ EXPORT Association of Swedish Beauty Brands, ASBB, är en ny organisation för svenska skönhetsföretag som jobbar både lokalt och på exportmarknader. Initiativtagare är IDUN Minerals, Löwengrip Care & Color och Svenska Krämfabriken. text JeSSICA S KeMPe – Vi märkte att det saknades ett forum för mindre svenska företag som utvecklat egna varumärken och som redan har en export eller som vill ut på export. Genom att gå med i ASBB får företag möjlighet att hjälpa varandra genom att utbyta erfarenheter och dra nytta av varandras kontaktnät. Utanför Sveriges gränser är det bättre att ”hålla varandra i handen”, säger Göran Agardh, VD IDUN Minerals och ordförande i föreningen. Föreningen vänder sig till företag inom kosmetik, doft, hudvård och hårvård 40 Kosmetik 2-2017 med minst fem miljoner i omsättning, huvudkontor i Sverige och eget eller egna varumärken. Avgiften ligger på 0,01 procent av företagets omsättning, med lägsta belopp 5 000 kronor och maxbelopp 15 000 kronor. – Det är inte meningen att det ska kosta en förmögenhet att gå med, utan det viktigaste är att kunna bidra från sitt perspektiv till föreningen. Som företag ska man se ett värde i att göra något tillsammans och därigenom stärka och dra nytta av varandra, säger Pingis Hadenius, kassör i föreningen. Målet är att ASBB ska bli en förening framförallt för mindre aktörer som behöver ett forum för att få råd och stöd. – Det kan vara allt från frågor som rör regleringar, distributionskanaler och rekrytering till ägar- och digitaliseringsfrågor, säger Göran Agardh. – Dessutom vill vi arbeta för att stärka förtroendet i skönhetsbranschen och göra den attraktiv för den akademiska världen. Exempelvis kan kemister utveckla en karriär i branschen, tillägger Pingis Hadenius. Både Göran Agardh och Pingis Hadenius märker att svenska skönhetsmärken möter ett växande intresse på andra marknader och att exporten ökar. – Svenska produkter har ett stort försprång internationellt då de står för kvalitet och trovärdighet, man kan verkligen lita på innehållet. Vi tror att skönhetsbranschen i Sverige är en näring som har en enorm potential, precis som svenskt mode och musik, säger Pingis Hadenius. Med detta arrangeras föreningens första seminarium med temat ”Export av kosmetik” som görs i samarbete med Business Sweden och Eviderm. – Här kommer det hållas föredrag om hur man förbereder sin export, hur det globala regelverket ser ut för kosmetikaprodukter och vad man bör tänka på när man ska ut på export, säger Göran Agardh. Q