Tidningen Energi 1
Elprofessorns utmaningar Hon hamnade på elkraftsb
anan av en slump för att hon ville lösa verkliga problem. Och i dagens snabba energiomställning finns onekligen många utmaningar att hantera för Lina Bertling Tjernberg, internationellt anlitad professor i elkraftnät på KTH. Utbyggnaden av energi och infrastruktur måste få en mycket starkare styrning och samordning, menar hon. TEXT: JOHAN WICKSTRÖM FOTO: ELLINOR COLLIN S äkerhetspådraget var stort när USA:s president Barack Obama i september 2013 trädde in i KTH:s inglasade bibliotek för att få en snabbguidning i svensk innovativ energiteknik. – Det är en bra lokal ur säkerhetssynpunkt. Säkerhetsfolket kunde vara på taket och ha överblick, säger Lina Bertling Tjernberg när vi slår oss ner i bibliotekskaféet, något försenade efter hennes dagislämning på morgonen. För dagen är det en mer avslappnad atmosfär i bibblan. Studenter släntrar in med jämna mellanrum och slår sig ner med sina laptops. Till vardags sitter Lina Bertling Tjernberg några längor bort i universitetsområdet, som professor i elkraftnät. En internationellt anlitad expert med ett par sidor långt cv på sin hemsida, där man bland annat kan utläsa att hon varit professor på Chalmers, forskningsdirektör på Svenska kraftnät och anlitats som gästprofessor på Stanford University. Bland mycket annat. Mötespunkt för energi I december blev hon också föreståndare för KTH:s energi plattform, där målet är att bygga en mötespunkt för energisamarbeten – både inom och utanför KTH. Syftet är att få universitetet att arbeta mer strategiskt kring centrala frågor. – Våra strategiska områden handlar om att identifiera nya nischer och arbeta med spetskompetens där olika universitet kompletterar varandra istället för att överlappa. Ett sånt område är till exempel elektrifiering på transportsidan. Här har vi specialister på kemi/batteri, farkoster, elnät och elmaskiner. I plattformen samlar vi detta i ett nytt kluster för att skapa nya lösningar på aktuella utmaningar. Ett framtidsområde är exempel vis elektrifiering av flygplan, säger Lina Bertling Tjernberg. Transporter är ett återkommande tema i Lina Bertling Tjernbergs karriär. Hon gick farkostteknik på just KTH, och 2009 blev hon ansvarig för ett EU-projekt om elektrifiering av elbilar. – Elektrifiering av fordon är ännu mer spännande än elproduktion eftersom det har en ytterligare komplexitet i att vara ett rörligt system. Vi utvecklade matematiska modeller för att studera inverkan av olika strategier och tekniker för att ladda elbilar och analysera deras inverkan på elnätet. Idag har området utvecklats med fokus på hur elfordonen kan användas som lager i energisystemet för att jämna ut effekttoppar. Batteriernas betydelse Batterier är en alltmer central del av det nya smarta energisystem som successivt växer fram. Och användningen ökar i takt med sjunkande priser och bättre prestanda. Lina Bertling Tjernberg har nyligen inrättat en kurs om elsystem med energilager på KTH. Nr 1 2019 Tidningen ENERGI 31