Tidningen Energi 1
T Tema Mobilitet N ema Omställning är super G-åka
rna kör igång i Åre den 5 februari är det starten på världens första klimatneutrala alpina VM. Vattenfall, den officiella huvudsponsorn, har installerat batterilager, solpaneler och elbilsladdare bland annat. Och i tävlingstälten är det förnybar luftburen fjärrvärme från Jämtkraft som värmer upp deltagare och arrangörer – och inte som brukligt dieselgeneratorer. Enbart fjärrvärmeanordningen minskar koldioxidutsläppen med 260 ton under de två veckor som VM pågår. Det kan tyckas som ett litet exempel, men belyser ändå hur klimatlösningar inte bara är samhällsnyttiga – utan även kan användas som marknadsföringsargument och skapa gyllene tillfällen för energibolag att visa upp sig för en bredare krets kunder. Viktig samhällsroll Det klimatpolitiska ramverket, som började gälla 2018, stadgar att alla inhemska nettoutsläpp av koldioxid ska vara borta senast 2045. I denna omställningsprocess kommer energibolagen att spela en allt viktigare roll – på flera olika sätt. – Vi går över från att jobba som traditionellt energibolag till att ingå i ett allt större ekosystem. Samhället förändras och kunderna ställer allt större krav. Vi måste tänka på kundernas bästa, inte så mycket på att sälja kilowattimmar. Det ska vara smarta och relevanta tjänster, bekväm hållbarhet helt enkelt, ungefär som i alpin-VM, säger Caroline Hildahl, tjänsteutvecklare på Jämtkraft, ett bolag som länge legat i framkant när det gäller innovation och utveckling. 2013 satte Jämtkraft till exempel igång arbetet med Caroline Hildahl. att bygga en så kallad Green Highway med laddstationer mellan Sundsvall och Trondheim tillsammans med Sundsvalls Elnät, ett projekt som var delfinansierat av Energimyndigheten. Målsättningen var att påverka transportsektorn och underlätta för elbilister – och därigenom på sikt få tillgång till nya affärsmöjligheter. Projektet satte upp ett hundratal laddstationer, men utbyggnaden har fortsatt och idag finns nästan 200 laddstationer på den svenska sidan av Green Highway. ”Vi går över från att jobba som traditionellt energibolag till att ingå i ett allt större ekosystem” En stor del av stationerna samordnas av dotterbolaget Clever. Under det senaste året har Jämtkraft även medverkat till att tre elbussar som drivs med förnybar energi nu har fasta rutter i Östersund. – Vi har länge jobbat med klimatmålen i fokus, men det har blivit alltmer aktuellt under senare år. Som energibolag bör vi vara en pådrivare av omställningen. Vi har en aktiv roll att spela när det gäller utveckling av både städer och landsbygden, säger Caroline Hildahl. Sverige har redan kommit en bra bit på väg mot fossilfritt och har minskat de inhemska utsläppen med 26 procent sedan 1990, även om det är en betydligt svagare nedgång under de senaste åren. 2017 låg de samlade utsläppen på 52,7 miljoner ton koldioxidekvivalenter. Energibranschen står för cirka 8 procent av detta: elproduktionen är närmast helt fossilfri, medan värmeproduktionen har en del fossila inslag kvar, som successivt är på väg att fasas ut. Att klara fossilfritt energibranschen är inte den största utmaningen, utan de stora utsläppen finns inom transporter och industri som står för en tredjedel vardera av den totala utsläpps kakan. Branschernas egna mål Inom initiativet Fossilfritt Sverige, som startade inför klimatmötet i Paris 2015, har en rad branscher gemensamt satt upp mål och krav för att klara nollutsläpp, och det är en tämligen positiv bild som målas upp. Nio branscher har lämnat in sina så kallade färdplaner, ytterligare nio är på gång 2019. Samordnaren Svante Axelsson radar upp de viktigaste slutsatserna hittills: – Det behövs mer biodrivmedel och en skarpare kurva för reduktionsplikten inom transporter, nya CCS-lösningar, inte minst inom bioenergiområdet, och det krävs bättre elnät och nya sätt att prissätta elen samt mer infrastruktur för elbilar, säger han och berättar att man nu lämnat in en klimatpolitisk Svante Axelsson. önskelista till regeringen (läs mer på sid 38). – Nu gäller det att politikerna kan leverera också, konstaterar han. Om de rätta förutsättningarna kommer på plats – till Laddstation vid Green Highway i Jämtland. 36 Tidningen ENERGI Nr 1 2019 exempel förstärkta elnät och uppdaterade regelverk – öppnas stora möjligheter för energibolagen att leverera till de olika branscherna. En nyckelfaktor i många av färdplanerna är just elektrifiering. Framför allt industrin har behov av stora mängder el för att klara sin omställning.