AMES 1
land AB med de tre dotterbolagen Wilsons, Sanero
och Alltransport i Östergötland Fastighets AB. – Wilsons har just blivit till efter en fusion av Wilson Relining och S-O Wilssons Åkeri AB. Deras verksamheter är så nära besläktade att det var en bra lösning för att få ut mesta möjliga synergier, säger Meta. ATT HITTA SYNERGIER och effektivisera är något Meta jobbar mycket med och något hon har bred erfarenhet inom. Hon började sin karriär på Luftfartsverket, LFV, efter en kartografisk utbildning. Under karriären där hann hon bland annat med att införa en ny organisation, baserad på Arlanda, för hur piloterna får sin information innan flygning. – Innan behövde piloterna gå till flera personer och platser innan de kunde lämna in sin flight plan. De behöver mycket information, bland annat om vädret, men meteorologen kom bara in på vissa tider. Det gjorde att personalen måste anpassa sig efter meteorologens tider, berättar hon. – Det var en hel del där som kunde förenklas. Det blev ett bra center där meteorologen bandade in väderleksprognosen så att personalen kunde välja lite mer när den skulle arbeta. Det var inte bara en ekonomisk effektivisering för LFV utan en kvalitetsförbättring för piloterna också, berättar Meta. Briefingenheten blev till en One stop shop som kom att ses som det goda exemplet i Europa. Effektiviseringen gjorde att de kunde lägga ner Briefing-enheterna i Sundsvall, på Landvetter och Sturup, säger hon. – Det är förstås inte kul att behöva säga upp folk. Då gäller det att lyfta blicken och se helheten. Meta funderade en del på var man kunde behöva den typen av människor som jobbade på Briefing. Systematiska människor med ordning och reda. – SOS alarm, förstås! Briefing blev som en rekryteringsbas för SOS och det blev väldigt bra för både anställda, LFV och SOS, berättar hon. Att göra den här effektiviseringen och omorganisationen samtidigt som hon vid ett tillfälle var på ICAO-möte i 14 dagar i Montreal tog en del på krafterna. – Jag sov knappt på två veckor men det gick, säger Meta och fortsätter: Det var jättehäftigt att vara talesperson för Sverige. Där satt jag i ett rum med kanske 1000 personer. Tolkar och allt det där. Hela skyskrapan uppkopplad mot resten av världen. Jag har aldrig varit så skiträdd i hela mitt liv som när jag skulle uttala mig där, inför alla dessa människor! Det blir som en bra måttstock för allt annat, berättar Meta. – När jag blir nervös för något tänker jag på att jag klarade det där. Det är svårt att hitta något som är mer läskigt! Men det var en tuff tid. Inom samma period som ICAO-mötet pendlade hon till Bryssel. Att jobba så mycket och vara borta från familjen så länge var jobbigt. – Jag saknade min familj mycket. Under hela perioden när jag åkte till Bryssel hade jag halvstora barn hemma. En kväll när jag satt där på hotellet och förhörde min dotter på läxorna över telefon kom det plötsligt över mig att Nu vill jag åka hem! Nu vill jag inte det här längre! När hon hade avvecklat sig själv från Brysselprojektet och kom hem till Sverige tog hon över samordningen av administrativa- och operativa funktioner på LFV. Hon började bygga ihop supportverksamheten med administration, personal, ekonomi, facilities, tryckeri och allt möjligt som behövs för att hålla en flygplats och ett Luftfartsverk igång. 21