AMES 1
”Där satt jag i ett rum med kanske 1000 personer.
Tolkar och allt det där. Hela skyskrapan uppkopplad mot resten av världen. Jag har aldrig varit så skiträdd i hela mitt liv som när jag skulle uttala mig där, inför alla dessa människor! ”, berättar Meta Ryderstedt. – Det värsta jag vet är att vara med men inte känna att jag gör någon nytta! Det var något hon tog upp redan i Eurocontrol. – Jag bad gubbarna i Bryssel utvärdera mig. Jag ville veta om jag fortfarande gjorde någon nytta. De tyckte att det var jättekonstigt, berättar hon. – Jag undrar ofta när folk säger att de suttit i en styrelse i exempelvis 15 år, vad de faktiskt bidrar med. Är de verkligen där för företagets bästa? Meta har en språklig invändning mot det sättet att uttrycka sig också. – Jag tycker inte om när man säger att man sitter i styrelse, man ska för tusan vara engagerad i styrelsen, annars ska man inte vara där! ENGAGEMANG RÅDER DET ingen brist på i Metas liv. Utöver styrelseproffsengagemangen är Meta ordförande i samfälligheten där hon bor och i föreningen Ett drogfritt Norrköping. – Det sociala engagemanget ligger mig varmt om hjärtat och det här är ett initiativ jag tycker är jätteviktigt! På Vita Hästens initiativ startades en ideell förening som idag agerar på egna ben men tillsammans med Vita Hästen. Det är ett antal företag som har gått samman för att minska droganvändandet bland ungdomar i Norrköping. – Norrköping är väldigt drogintensivt. Det är upp till oss alla att medverka till att mota det. Föreningen hjälper till med information till alla som vill lyssna. Vilket företag eller förening eller vem som helst är välkommen att höra av sig så kommer vi och informerar, helt gratis, berättar Meta. Annars är transporter något som går igen i Metas arbete, utöver Städarna och den lokala Danske bank-styrelsen. Hon är ledamot i Bryggeritransport i Bergslagens styrelse, ordförande i Alltransport-koncernen och vice ordförande i styrelsen för Norrköping Airport AB. – Det är kul att vara tillbaka i flyget men Alltransport är faktiskt lite som på marken. Det är bara vingarna som är skillnaden. Det är en mycket komplex verksamhet, säger hon. En anledning till komplexiteten är Alltransport lite annorlunda upplägg. – Själva bolaget äger inte några egna lastbilar eller andra fordon. Vi har ett stort antal andra företagare som kör åt oss. Det blir en väldig organisation men det fungerar jättebra. Vi har folk som är riktigt duktiga inom våra verksamhetsområden, berättar hon. – Varje dag har vi cirka 400 fordon ute. Någon måste hålla koll på var de är, vart de ska, vad de ska hämta eller lämna, säger hon. NÅGRA FLER STYRELSEENGAGEMANG är det inte tal om nu. Meta har ju trots allt ett antal fritidsintressen som hon skulle vilja ägna sig lite mer åt. – Jag har en raggarbil, en cabriolet Ford Falcon Futura från 1964, berättar hon. – Den är bara min! Ingen annan får köra den. Tyvärr hann den bara gå tio mil förra säsongen men i år ska jag se till att det blir mer. Ofta kommer bilen ut när det är årsstämma på Alltransport. – Det brukar komma många fina gamla bilar då. Det är jättekul! Det är snart dags för stämma och i år är det lite speciellt. – Alltransport firar 80 år i år. Det är, mig veterligen, den äldsta lastbilscentralen i Sverige. Vi ska ha stor baluns efter stämman den 22 april. En fest med flera hundra gäster. Det ska bli jättekul, avslutar hon. 23