AMES 1
KRÖNIKA Det är vår VISST ÄR DET HÄRLIGT, sommardä
cken är på och man kan känna hur sommaren är på väg när tempen blir högre och högre för varje morgon man kliver upp. Grussäsongen i rally har startat med klassiska rallyn i Skåne och den sjätte maj är det dags för STCC premiär på Ring Knutstorp. Nytt reglemente ska göra racingen folklig igen vilket jag tycker är helt rätt. Förra reglementet som när ingen hörde på kallades för ”Nissancupen” då motor och chassi byggts av märket men att varje bilmärke gjorde egna karrosser var inte bra. Nu gäller TCR som också används internationellt. Ur lokal synvinkel kommer vi se Åtvidabergssonen Mattias Andersson som brutit samarbetet med Dacia och nu kommer att köra en Honda. Intressant då Andersson nu tillhör veteranerna i STCC och han kan säkert med sin jämnhet mycket väl stå som segrare när säsongen är slut. Ni kan läsa mer om Mattias och hans satsning för året på annan plats i tidningen. Att STCC följer den internationella vägen är något som svensk rallysport faktiskt borde ta efter. Jag har sedan ett par år ganska bra inblick i rallysportens politiska dragkamp. Aktiva, arrangörer och publik ska få sitt. Alla har fått sitt utan att någon har styrt sporten med järnhand och det har varit den stora bristen. Senast tv sände något från ett rally-sm var 2006! Då menar jag en rikstäckande kanal som bevisligen har bra med tv-tittare. Vad har hänt sedan dess? Ingenting! Allt svensk rallysport har handlat om på elitnivå är vad varje förare/team på egen hand fått fram i sin egna satsning. Vilken bil eller vad man ska satsa på har varit helt fritt. Från helt nya bilar till 10, 20 ja kanske till och med 30 år gamla bilar för att åka SM. Har det varit bra eller dåligt? Enligt vissa bra enligt andra dåligt. Jag stödjer det sistnämnda. Varför? Jo för att om ingen vet vad som gäller så kan heller ingen riktig seriös satsning göras där många kan mötas på lika villkor och skapa ett mästerskap som får mediatid. Storbritannien är ett lysande exempel på detta. De satsade enbart på 2wd för några år sedan med internationellt klassade bilar. Fiasko! Publiken svek för de ville se bilar som gick snabbare och hade drivning på alla fyra hjulen. Sagt och gjort efter ett år utan ett mästerskap så satsade man på två klasser. En 4wd och en 2wd. Förra året åkte både norrmän och svenskar över till England för att delta i mästerskapet. Idag har vi en svensk elitförare som nobbar svenska mästerskapet för att åka hela det brittiska mästerskapet. Varför? Jo för alla tävlar på lika villkor. Det är dyrare och alla måste åka på ett däckmärke men det gör att sporten får en högre status. Alltså helt tvärtom mot vad Svenska bilsportförbundet tänker om rally. Eliten ska synas och många ska tävla på lika villkor. I övrigt så finns det plats för alla nationella bilar som byggs hemma i garagen i andra nationella mästerskap som avgörs i distrikten eller i Sverige. Nivån kan varje individ välja men sporten måste ha en tydlig elit. DENNA KRÖNIKA BLEV visst ett utlägg om rallysportens obefintliga närvaro hos stora sponsorer och i media men jag känner att som region så skulle en SM-arrangör som East Sweden Rally i Linköping må väldigt bra av att få öka nivån på hela konceptet genom ett nytt reglemente där det tydligt och klart står skrivet vad som gäller för att skapa denna elit. MEN NU ÄR DET VÅR och jag avslutar med att skriva att jag kollat in nya Hyundai i30. Ser ut som att märket poppat till sig lite och att den lilla mellanbilen ser lite större ut än tidigare. Har dock inte sett den nya Skodan än. Kodiaq är deras nya SUV som är betydligt större än Yeti, modellen som varit väldigt poppis. Enligt källor jag pratat med så kan man säga att den är i storlek som en Audi Q6….om den funnits alltså. Så mellan Q5 och Q7 med andra ord. Nästa gång har vi shorts när vi läser krönikan mina vänner. Till dess, glassar vi med solglasögonen och cabbar ner. MIKAEL LINDH Motorentusiast Linde. Mer än en truck. Linde Material Handling är en komplett partner inom materialhantering. Förutom truckar i världsklass hjälper vi våra kunder med lösningar inom Läs mer på www.linde-mh.se 62