AMES 1
KRÖNIKA Upphandlingslagstiftningen går in i nytt
skede VID ÅRSSKIFTET 2017 trädde en ny upphandlingslagstiftning i kraft men det är först nu som vi börjar att märka av tillämpningen av den i såväl förfrågningsunderlag som i överprövningsärenden. DEN OFFENTLIGA SEKTORN i Sverige köper in varor, tjänster och byggentreprenader för uppskattningsvis 634 miljarder kronor per år. Kombinationen av kapitalet, uppdragsgivarens stabilitet och dess kontinuitet över tid bör göra att de flesta företagare inser värdet och vikten av att ta till sig ämnet upphandling. Att lära sig förutsättningarna och bemästra konsten att lämna hållbara anbud till offentlig myndighet, kan vara av stor vikt för företagets omsättning. KANSKE HAR NI redan nu börjat förbereda er, exempelvis genom att skaffa e-signaturer till företaget, öka bevakning på förhandsannonser eller byggt en elektronisk katalog över era varor i förberedande syfte. Några av de förändringar som vi ser i lagstiftningen är följande; • Det finns ökade möjligheter för mindre aktörer att lämna anbud då upphandlande myndighet, som huvudregel, behöver dela upp omfattningen av upphandlingen i flera kontrakt, • Upphandlande myndighet har numera, inom vissa ramar, möjlighet att göra ändringar i pågående upphandling, • Det finns utökade möjligheter för upphandlande myndighet att förhandla och föra dialog med anbudsgivarna till exempel genom det nya förfarandet innovationsupphandling. Syftet är att ge myndigheten möjligheten att lyssna av erfarenheter och kunskaper hos anbudsgivarna. • Det finns tydligare regler om vad som ska utgöra en godkänd ändring av ett pågående kontrakt. Exempel på sådant är; 1. Byte av leverantör kan vara godkänt under vissa förutsättningar, t.ex. om leverantören blivit uppköpt eller blivit insolvent, och den nya ägaren träder in helt, underleverantör som träder in är också accepterat. 2. Förändringar orsakade av händelser som är oförutsebara och som leder till max 50% ökning av kontraktsvärdet. 3. Kompletterande beställning där det av ekonomiska eller tekniska skäl är motiverat att inte byta befintlig leverantör, som leder till max 50% ökning av kontraktsvärdet – detta gäller dock för varje enskild beställning. 4. Nyttjande av klara och precisa optionsklausuler är också godkända. 5. Förändringar som är under 10% av kontraktsvärdet för vara/ tjänst eller 15% för byggentreprenad – där taket beräknas på alla förändringar och övergripande karaktären inte förändras, anses som godkända. JAG KOMMER MED INTRESSE följa hur tillämpningen av de nya möjligheterna nyttjas och framförallt om det kommer att bli vanligt förekommande med innovationsupphandlingar eller upphandlingar med konkurrenspräglad dialog. Vad är er upphandlingsstrategi, hur tänker ni se till att ta del av upphandlings-miljarderna? Ett stort tack till alla våra supportrar, White Lions, samarbets partners och övrig publik för Ert stöd under säsongen! Tack även till alla funktionärer, ideell-, tim- och fast personal som tillsammans har gjort enormt stora insatser för cluben under säsongen. Fem år i rad har vi nått tre semi- och två kvartsfi naler och är därför ett av Sveriges bästa lag på herrsidan. Vårt damlag har de senaste fyra åren tagit två guld och ett silver och gick denna säsong till semifi nal. Även våra juniorlag tävlar i toppen av svensk hockey. Men vi har högre ambitioner än så och är inte alls nöjda med SM-slutspelet. Vi vill så mycket mer och kommer nu att jobba hårt för att nå målen -guld till Linköping! Ni är alla mycket viktiga för att LHC ska lyckas! Styrelse och ledning i Linköping HC ELISABETH WEDENBERG Jur. kand. Maminza AB www.lhc.eu 41 23 persson NIKLAS 41 schelling FLORENCE