AMES 1
REKLAM OCH MEDIA TEXT: JONAS KÄLLGREN METRO LOCKA
R ÖVER REALTIDS CHEFREDAKTÖR Sedan investmentbolaget Custos, med finansmannen Mats Qviberg i spetsen, tog över tidningen Metro för 50 miljoner kronor har det spekulerats om chefredaktören Eric Ljunggrens framtid. Spekulationerna avslutades när Staffan Erfors presenterades som tidningens nya chefredaktör från 30 mars. – Det är kul att få välkomna Staffan till Metro. Han är en mycket erfaren journalist och har även en stor vana vid att vara arbetsledare och publicist, bland annat efter sina sex år som chefredaktör för Kvällsposten, säger Christen Ager-Hanssen, Metros styrelseordförande och Custos vd, i en kommentar. Staffan Erfors är nöjd han också. Till Dagens Media säger han: – Det känns både hedrande, roligt och inspirerande att bli chefredaktör och ansvarig utgivare för en av Sveriges största dagstidningar. Metro är dessutom ett mediehus med nya THE DAILY MAIL MED SEXISTISK ETTA När The Daily Mail bevakade ett möte mellan Storbritanniens premiärminister Teresa May och Skottlands försteminister Nicola Sturgeon – ett möte som handlade om Storbritanniens framtid, utträdet ur EU och Skottlands eventuella utträde ur Storbritannien – låg fokus på de två regeringschefernas klädsel och utseenden. ”Strunt i brexit, vem vann ’Legs-it?” var rubriken som The Daily Mail, enligt uppgift Englands största tidning, körde på förstasidan. Inne i tidningen löd rubriken ”Finest weapons at their command? Those pins!”, där ”pins” syftar på kvinnornas ben. Som tur är fick de mothugg. Alastair Campbell, som jobbade åt Tony Blair, kallade tidningen för ”avskum” och uppmanade människor att riva sönder den. Ed Miliband, Labourpartiets förre ledare skrev ”1950-talet ringde och ville ha tillbaka sin rubrik. #vardagssexism” och även Labours nuvarande ledare Jeremy Corbyn stämde in i kritiken. ”Det är 2017. Den här sexismen måste förpassas till historien. Skäms, Daily Mail”. Upprördheten drabbade även i sammanhanget oskyldiga tidningen Daily Mali, som i vanliga fall rapporterar från en helt annan kontinent. ”It was the Daily Mail NOT the Daily Mali that produced this offensively sexist front-page” twittrade de från sitt konto @malidaily. ägare som tillför en massa energi och roliga idéer. Metro som organisation är väldigt pigg och inte rädda för förändringar. Jag tror att det är en perfekt matchning mellan ägarbolaget och mediehuset, säger Staffan Erfors till Dagens Media. Eric Ljunggren då? I ett pressmeddelande meddelades det att han blir vice vd för Metrokoncernen. – Jag har under en längre tid fört diskussioner med de nya ägarna om en ny roll. Som vice vd med ansvar för helhetsaffären kan jag göra största möjliga nytta för Metro, det företag där jag inledde min karriär som 16-åring, säger Eric Ljunggren om sitt nya uppdrag. Ordförande Ager-Hanssen uttalar sig även här och säger att Ljunggren har ett ”gediget kunnande om Metros alla affärsområden”. – Det är därför en stor glädje för oss att han i sin nya roll kan fokusera på helhetsaffären. IPHONE MOT AIDS I slutet av mars släppte Apple en röd version av Iphone 7. En del av intäkterna går till arbetet mot hiv/ aids i framförallt Afrika. Telefonerna kommer i begränsad upplaga och kampanjen görs i samarbete med organisationen Red, som startades av bland andra U2-sångaren Bono för drygt tio år sedan. Sedan tidigare har Apple sålt röda hörlurar, högtalare och Ipods till förmån organisationen. ”Hittills har vi samlat in över 130 miljoner US-dollar genom att sälja våra Red-produkter” hälsar Apple på sin hemsida och tillägger: ”För varje köp vi kommer ett steg närmare en generation fri från aids”. Priset för den Red-telefonen börjar på 8 595 kronor för en Iphone 7, och 9 895 kronor för en Iphone 7 Plus. Cirka tusen kronor mer än standardmodellerna. Apple och Bono har som ni säkert minns arbetat tillsammans tidigare, när techföretaget tvingade sina Iphonekunder att ha en U2-skiva i telefonerna. Förhoppningsvis blir detta en större framgång. 48