AMES 1
BANBRYTANDE BILHALLAR TEXT: JOAKIM LÖWING FOTO: B
JÖRN LISINSKI BMW-specialisten Pro Auto Group satsar på ett helt nytt koncept inom eftermarknaden i sina nya bilhallar. Vid alla former av service från företagets verkstad både lämnas och hämtas bilen i en loungemiljö med en nära kontakt med kunden – så kallade servicedrive. – Det här blir banbrytande i Sverige, säger operativa chefen Johan Lundström. PRO AUTO – SOM 2014 flyttade in i egna nybyggda lokaler utmed E4:an vid Nyköpings södra infart – har planer på att bygga nya anläggningar i både Linköping och Norrköping. Linköping beräknas vara i drift i september 2017 och om allt går som det är tänkt är Norrköping i drift 2018. Sedan starten för tolv år sedan har företaget vuxit från femton till cirka 70 anställda totalt – och från en omsättning på 40 miljoner kronor till 670 miljoner kronor. Årets budget är beräknad till 795 miljoner kronor. – Den positiva trenden visar att vi satsat på rätt saker. Nu lägger vi exempelvis 100 miljoner kronor på de nya bilhallarna i Linköping och Norrköping, som vi tror stenhårt på, menar Johan Lundström. Den nya bilhallen i Nyköping, där sätet finns, är på 3 000 kvadratmeter. I Linköping lämnas den hyrda lokalen på Tornby under september månad till en egenbyggd på 4 000 kvadratmeter vid NetOnNet nära E4:an. Även i Norrköping kommer den nya bilhallen hålla till nära E4:an vid Jursla – den blir på 5 000 kvadratmeter. Varför väljer ni att placera er vid motorvägen i samtliga tre städer? – Därför att vi vill synas och göra det så enkelt som möjligt för kunden. Som det är nu i Linköping ligger butiken på Tornby, där det ofta blir köer vid fyra- fem då många vill hämta sin bil som varit på service. Det ger också betydligt större möjligheter av gäller parkering. Johan fortsätter: 26 – I Linköping vet jag att vi kommer få grannar inom samma bransch och jag ser det enbart positivt med ett bilhandelskluster. Det underlättar för kunderna när de ska köpa en ny bil. Det är bra att få bilhandeln längre bort från citykärnan, till ett ytterområde där den hör hemma. Pro Auto är specialister enbart på nya BMW och Mini – några andra märken eller äldre bilar finns inte. – Vi vill kunna erbjuda spetskompetens i stället för att ha flera huvudmärken. Personalen är stöpt i BMW-form, framhåller Johan. Och man kan säga att vi inte säljer begagnat. Inte mer än så kallade BMW Premium Selection i alla fall – bilar som är så gott som nya och bara har gått mellan 500 och 1 000 mil. I de nya bilhallarna satsar ni hårt på eftermarknaden – på vilket sätt? – Bilbranschen är väldigt konservativ, där mycket sett likadant ut– det är bara priserna som har gått upp. Traditionellt vad gäller inlämning för service och reparation så lämnar kunden in sin bil på morgonen och hämtar den efter sitt jobb. Då är det ofta kö på kundmottagningen och man får gå runt och leta efter sin bil på parkeringen utanför. – Detta tar tid och uppskattas inte. Vi vill sätta kunderna helt i fokus. När de lämnar in bilen kör de in den i en hall med loungemiljö. Vår personal tar emot och går tillsammans med kunden igenom vad som ska göras – en snabb process som tar cirka åtta minuter så att allt är glasklart. Under inlämningen dammsuger även mekanikern bilen och den tvättas alltid. Sedan hämtar kunden den på samma ställe och tas direkt emot av vår personal igen. – Det här kommer att bli banbrytande i Sverige. Vi vill lära känna kunderna på ett bättre sätt och skapa en personlig relation. De ska känna att vi alltid tar oss tid för dem och skapa en trygghet. Dessutom får kunden alltid låna en ny bil i form av en helt ny mobilitetslösning. Fokus ligger på att inte slösa med våra kunders tid. Pro Auto träffar sina kunder minst två gånger per år. – Vi byter alltid däck åt de som köpt sin bil hos oss och vid ett av dessa tillfällen försöker vi pricka in den årliga servicen. Dessa möten är väldigt viktiga för oss. UTVECKLINGEN VAD GÄLLER bilars prestanda och inte minst smarthet går i rasande fart. Redan i dag finns självkörande bilar – men enligt lag får de inte vara ute i trafik på egen hand ännu. – Men möjligheterna är enorma. I framtiden skulle det mycket väl kunna bli så att en bil programmeras att på natten själv köra till verkstaden, vår personal tar emot och genomför jobbet, för att sedan skicka hem den igen redo att åka vidare på morgonen. Men då skulle vi förstås behöva hitta andra sätt att träffa våra kunder personligen. Under de senaste åren har BMW gått framåt i Sverige. Så de kommande åren kommer det finnas ett utökat servicebehov. Man räknar med att just för BMW kommer marknaden att gå upp med 20 procent. NÅGOT SOM ÖKAR allt mer är elbilar. – Prisläget och batteriernas kapacitet har tidigare varit ett problem, men nu när priserna pressats och kapaciteten förbättras ökar kundernas intresse. Dessa bilar är ju också betydligt mer miljövänliga. De flesta människor kör mycket kortare sträckor än de tror; i genomsnitt kör vi bil mellan 35 och 50 km per dag. Man kan kort säga att med kundens vanligaste körräckvidd upp till 13 mil (EU-körcykel) och nya BMW i3 (94 Ah) som kan ta dig upp till 30 mil bort (EU-körcykeln). Det motsvarar en räckvidd på upp till 20 mil vid vardagskörning i praktiken så löser detta de vanligaste körprofiler som finns. – Elektrifierande körglädje börjar redan vid laddningen. När batterinivån börjar bli låg kan man bekvämt ladda bilen hemma. Med standardkabeln ansluter man bara sin bil till ett 230-volts vägguttag och laddar upp högprestandabatteriet till 80 procent på under tio timmar, framhåller Johan Lundström. PRO AUTO GROUP AB ÖPPNADE: 2005 i Nyköping. Finns sedan 2014 även i Linköping och Norrköping. PRODUKT/BRANSCH: Säljer bilar av märkena BMW och Mini. ANTAL ANSTÄLLDA: Cirka 70 på tre orter. OMSÄTTNING: 670 miljoner kronor.