AMES 1
TEXT: MIRJAM LINDAHL FOTO: MIRJAM LINDAHL MED HAR
STENA SOM BAS OCH VÄRLDEN SOM ARBETSFÄLT Maria Klaving har varit verksam inom en mängd olika branscher. Hon har sålt kläder, gett ut tidningar och sålt popnitar och farmarskruv. Men det är inom varvsnäringen hon hittat hem. Hem i jobbsammanhang, men också hem i Östergötland. Närmare bestämt på Harstena. Härifrån driver hon och sambon Jesper bolaget Klaving Shipping AB som verkar som varvsagenter med uppdrag att förmedla kontakt mellan svenska och danska rederier och varv över hela världen. J ag träffar Maria en blåsig aprildag på ett café i Norrköping. Maria dricker sitt kaffe svart ur en stor mugg och berättar att hon är född i Göteborgstrakten men växte upp utomlands då hennes pappa arbetade med nybyggnation av fartyg i f.d. Jugoslavien och i Japan. Hon berättar om katolsk skola med nunnor som lärare, om skamvrå och stränga regler, men också om mycket lärdom, viktiga erfarenheter och framför allt viktiga engelskkunskaper. – Men när det blev tal om att stanna kvar i Japan, då sade mamma nej! skrattar hon. Så pappa startade ett eget företag i Sverige istället och familjen hamnade så småningom i Östergötland och på Harstena. – Pappa var en riktig skärgårdsfanatiker. Vi bodde i Mölnlycke på den tiden, men åkte jämt till Harstena. Tillslut tyckte han väl att vi tillbringat nog med tid i Peugeoten och vi flyttade. Maria säger att hon nog alltid haft en dröm att ta över sin pappas verksamhet, men att det tog ett bra tag innan det blev verklighet. Hon arbetade åtta år på MQ och drev sedan nöjestidningen Citynytt samt startade upp gratistidningen noll-elva. Sedan blev det en sejour som säljare på Verktygs AB. – Men när pappa ringde och frågade om jag ville börja jobba med honom sade jag upp mig på dagen! I NOVEMBER 1998 började Maria jobba parallellt med sin pappa genom ett eget dotterbolag. Succesivt slussades verk28 samheten över och sedan 2000 driver Maria verksamheten i eget bolag som har sin bas i hemmet på Harstena. – Pappa steg åt sidan på ett väldigt snyggt sätt, säger hon men poängterar att han alltid funnits vid hennes sida som stöd och som mentor. Och att det varit en enorm trygghet i allt som var nytt att lära sig. – I början kunde jag sitta med kunden i den ena telefonluren och pappa i den andra. Men jag har aldrig varit rädd för att testa nya saker och ta mig an spännande utmaningar. Jag tror inte man får vara ängslig som företagare. Misstag gör vi alla- men det är vad vi lär oss av dem som är skillnaden mellan att växa eller slås ner! KLAVING SHIPPING AB samarbetar med ett stort nätverk av varv, i dagsläget 64 stycken, mot främst svenska, men även några danska rederier. Uppdragen handlar om att förmedla uppdrag från dessa gällande såväl planerad dockning för reparationer och service, som vid tillbud av olika slag. – Det kan till exempel handla om ett fartyg som gått på grund, fått en vajer i propellern eller kolliderat. Vi är standby och tar kontakten med närmaste eller mest lämpliga varv för just den situationen, säger hon. Vi kan ”våra” varv. Vi vet vad som är respektive varvs styrkor och svagheter, känner personalen och förstår hur kulturskillnader ibland kan påverka kommunikationen. Och de vet i sin tur hur vi vill ha det och vad vi förväntar oss. MARIA LER OCH KONSTATERAR att det inte är något nio-till-fem-jobb hon har. Samtalen kan komma närsomhelst på dygnet eftersom rederierna är verksamma dygnet runt, i alla olika tidszoner. Samtidigt tycker hon att det är så mycket annat som väger upp. – Visst kan jag känna ett styng av avundsjuka då vännerna drar iväg på semestrar, eller då telefonen ringer precis när jag lagt mig tillrätta i solstolen. Men å andra sidan kan jag ta med mig telefonen ut i skogen och plocka svamp en vanlig tisdag förmiddag eller flytta ut kontoret på altanen en solig dag. När Jesper är hemma brukar han ta båten och ge sig ut och fiska, något han älskar att göra. Jag ser inte problemen utan fokuserar på möjligheterna. Gillar läget, helt enkelt. Ibland går strömmen ute på ön och ibland är vi utan vatten. Och det är ett evigt bärande på grejer. Från bilen ner i båten, från båten till fyrhjulingen och sen upp till huset. Men det är fantastiskt att kunna bjuda ut kunder hit. Och det är en otrolig livskvalitet och frihet att bo mitt i havet. Jag vill aldrig jobba på kontor mitt inne i stan igen! SHIPPING-VERKSAMHETEN är en tuff bransch. Det är en stor konkurrens på last- och fraktmarknaden och det råder överetablering av fartyg på offshoresidan. Maria berättar att hon ställt in sig på några tuffa år, men att Klaving Shipping AB ökar. – Trots att den svenska flottan minskat de senaste åren, sett till antal fartyg, så växer vi så pass mycket i Danmark att det väger över. Och det känns otroligt roligt! ler hon stort. Nuförtiden reser inte Maria så mycket. Det finns mycket som både behöver och kan skötas hemifrån. Det finns en hel del att läsa, nya regler och bestämmelser att vara uppdaterad på. Varven ska ha rapporter och dessutom informeras om bland annat utbildningar inom till exempel miljöfrågor. – Jag saknar inte resandet, säger hon. Det sliter så. Men Jesper är på resande fot nästan tre fjärdedelar av året. Han ansvarar för Danmark och är mycket i Gdansk, där vi har vårt största varv. Men vi har hittat ett bra sätt att jobba tillsammans. Vi kan varandra och vet vad som fungerar. Att Maria trivs med livet och med sitt jobb går inte att ta miste på. Det glittrar i hennes bruna ögon när hon berättar om dråpliga händelser, som till exempel om samtalet från ett fartyg som var övertygade om att de kört på en delfin strax utanför Norrköpings hamn. – Jag har allt jag behöver! ler hon, men fortsätter strax; Tja, det skulle kanske vara två veckors gemensam semester då… Eller att få segla. Men det är så svårt med täckning och Wi-fi på en segelbåt mitt ute på havet. Annars saknar jag ingenting! Hon tömmer sin kaffemugg, tackar för pratstunden och ger sig iväg för att passa på att handla lite vårblommor till utekrukorna. – Ja, skrattar hon. Jag kan ju inte åka tillbaka till ön utan att ha något att bära på!