AMES 1
Margita Edström, HR-chef på Lärande i Sverige, ty
cker att digitalisering är ett sätt att behålla kompetent personal och vidareutveckla den. VÄRDERINGAR ÄR VIKTIGASTE VERKTYGET FÖR LÄRANDE TEXT OCH FOTO: PER ODDMAN Att rekrytera utbildade lärare blir allt svårare. Under många år har läraryrket halkat efter lönemässigt gentemot andra akademiska yrken. Vad det gäller status i samhället så har yrket lågt förtroende. Till exempel säger endast fem procent av Sveriges lärare att läraryrket har hög status och bara varannan lärare skulle välja samma yrke igen. Enligt Margita Edström, HR-chef på Lärande i Sverige väljer man en egen väg till framgång då man driver friskolorna Realgymnasiet och Erla grundskola. H os Lärande i Sverige handlar det om att utveckla chefs- och lärarrollen men inte minst att ge dem verktyg för planering och uppföljning. Att ha en blick framåt och samtidigt kontroll. Man tror på att det är medarbetarna som är bäst på att utveckla skolan i praktiken. Medarbetarna är de som ser vad som fungerar och inte, att identifiera vad som är viktigt att utveckla. Förstelärare (legitimerade) spelar här en mycket viktig roll i den utvecklingen. – Man har forskat mycket på tillväxtföretag och ett viktigt styrverktyg är gemensamma grundvärderingar och tydliga mål. Vad är viktigt i företaget? För att klara detta behöver man modeller som stöd, berättar Margita Edström. DIGITALISERINGEN I DAGENS företag har hjälpt till att förbättra kommunikationen, styrningen, uppföljningen och samtidigt ökat affärsmöjligheterna. Digitalisering spelar en viktig roll genom att man med den kan hitta genvägar till lösningar som gör att man lättare når målet. Dessutom kan det leda till resurseffektivitet. – Den nya tekniken hjälper oss att upprätthålla och skaffa ny kompetens. Man har tillgång till så mycket information och man kan också lätt 18 dela den med andra, anser Margita Edström. En mycket viktig faktor i dagens företag är att man har medarbetare som är självständiga och drivande. Att hitta personal som har viljan till och klarar av detta är en framgångsfaktor. UPPMUNTRAN, INSPIRATION och vägledning blir viktiga uppgifter för en ledare. – Det behövs att cheferna verkligen arbetar igenom målen med de anställda, engagerar medarbetarna och framförallt att individen ser något som blir bra för både hon eller han och gruppen, tror Margita Edström. Lärande har utvecklat ett riktigt bra intranät med forum för varje skola, arbetslag och har sin egen webbplats. Denna kan sägas likna Facebook till upplägget. Här kan man kommunicera och dela material med varandra. Man jobbar i projekt och om en skola har ett bra arbetssätt att genomföra det i en stad, så delar man med sig av det till de andra skolorna. Här finns alla dokument samlade och vad alla behöver för att upprätthålla och utveckla sin kompetens. – En ny lärare kan på så sätt enkelt få tillgång till erfarna lärares dokumentation, berättar Margita Edström. FÖR LÄRARNA HANDLAR det om att nu och kanske ännu mer i framtiden vara beredda på stora förändringar i teknik, samhälle och förmågan att möta dem på smarta sätt. Skolan kan inte vara en egen institution utan måste vara en del av omvärlden. De anställda måste alltid ha en fot ute i näringslivet för att ta in förändringar. – Att våra lärare har yrkeserfarenhet på våra yrkesutbildningar då vi rekryterar är en livsviktig del för vårt utvecklingsarbete. Inställningen måste hela tiden vara att man utmanar sina förmågor, anser Margita Edström. NÅGOT SOM ÄR FUNDAMENTALT hos Lärande i Sverige är lusten att lära sig nya saker. Rollen som pedagog har förändrats. Det handlar om att skapa ett en positiv miljö hos både lärare och elev vilket leder till ökad kompetensutveckling. Det handlar om att skräddarsy utbildningen så att den blir individanpassad och se vilken metod som passar för att uppnå målen. – I dag finns till exempel redan tekniken för att undervisa med visualiseringsteknik i klassrummen och här finns massor av nya undervisningsmetoder och det påverkar hur klassrummet kan komma att se ut framtiden, berättar Margita Edström. DEN NYA TEKNIKEN kommer med all sannolikhet att påverka hur man kommer att utbilda och rekrytera lärare i framtiden. Diskussionerna om svensk skola har idag mest fokuserat på dokumentation och betyg. I Sverige är vi kända för vår innovationskraft och det är just den som istället behöver genomsyra undervisningen, säger man hos Lärande i Sverige. – Vår roll i ledarskapet är att rusta våra anställda lärare och chefer inför de förändringar som vi möter i framtiden och kunna erbjuda dem en utvecklande miljö så att vi kan behålla dem hos oss, anser Margita Edström. BAKGRUND MARGITA EDSTRÖM Margita arbetade som affärskonsult på Almi Företagspartner under 9 år med Lift som var ett kombinerat ledarutvecklings- och företagsutvecklingsprogram. Det vände sig till vd och andra i ledande funktioner i ägarledda bolag med tillväxtambitioner. Lärande i Sverige var ett av företag som deltog och Margita fanns med i en interimstyrelse inför uppstarten av företagets första skola. Senare kom hon att bli vd för Lärande i Sverige och just nu är hon HR-chef.