AMES 1
BLOMSTRANDE MARKNAD FÖR FÖRETAGSFÖRSÄLJNINGAR Mar
knaden för företagsöverlåtelser är het just nu. Entreprenörers intresse för att sälja sina företag är mycket stort och det finns överlag många intresserade köpare i de flesta branscher, inte minst eftersom många företag upptäckt fördelarna i att växa via förvärv. Tillgången på välskötta och lönsamma företag som är till salu är god i hela Sverige och den positiva trenden visar inga tecken på inbromsning. TEXT: ANNIKA WIHLBORG FOTO: PRESSBILD – En drivkraft bakom den positiva spiral vi befinner oss i just nu är förstås att den svenska ekonomin överlag går bra och att det finns många lönsamma företag till försäljning i de flesta branscher. Ytterligare en drivkraft bakom utvecklingen är att många banker på senare tid har gjort det något lättare att finansiera företagsköp, säger Henrik Brodin, marknadsansvarig på Svensk Företagsförmedling, Sveriges marknadsledande företagsöverlåtelseexpert med fokus på små och medelstora företag. Att genomföra en företagsöverlåtelse är en komplex och viktig affär, inte minst för entreprenören, som kanske bara genomför en enda företagsförsäljning under hela sin livstid. Det är därför viktigt att vända sig till en specialiserad aktör som har lång erfarenhet av att hantera företagsöverlåtelser från start till mål. – Företag som överväger att sälja bör definitivt kräva att företagsförmedlingen tar ett helhetsansvar för affären och fungerar som en projektledare för hela processen, som ibland kan vara både lång och relativt mödosam. Begär gärna att förmedlingen presenterar en lista på tidigare genomförda överlåtelser, säger Henrik Brodin. En nyckelfaktor för en framgångsrik företagsöverlåtelse är förstås en framgångsrik matchning mellan köpare och säljare. Svensk Företagsförmedling genomför en marknadsplan för varje enskilt bolag som ska säljas. De söker lämpliga köpare i flera olika kanaler, bland annat via annonsering och företagets eget register över intresserade köpare i olika branscher. – När affären väl är genomförd är det vanligt att företagets tidigare ägare och vd anställs av den nya ägaren under en övergångsperiod som ofta omfattar mellan ett och två år. På så sätt säkras kompetensöverföringen, vilket förstås förbättrar den nya ägarens möjligheter att lyckas med sin nyförvärvade verksamhet, säger Henrik Brodin. Henrik Brodin, marknadsansvarig på Svensk Företagsförmedling. 32