AMES 1
Xamera tar nya grepp i rekryteringen inom sin mål
grupp, Från vänster: David Törner, Oskar Bentfors och Jacob Svensson. XAMERA GER MERA REKRYTERING TEXT & FOTO: PER ODDMAN Xamera startades av tre studenter som träffades på Linköpings Universitet. Man hade upptäckt att det fanns en brist vad det gällde studenters exjobb. Många studenter hade det svårt att leta upp spännande uppdrag hos företag. Samtidigt visste man att fanns en mängd företag som var i behov av komma i kontakt med och rekrytera unga studenter, och då främst ingenjörer från de tekniska utbildningarna. I dén om att starta ett företag med en ny tjänst för matchning av exjobb, kläcktes 2013. – Vi frågade studenterna vilka företag som de kände till i regionen och ofta var det ett fåtal av de som faktiskt finns. Man saknade helt enkelt ett kontaktnät i regionen. Företagen svarade samtidigt att de hade svårt att nå ut till studenterna, berättar Jacob Svensson, vd på Xamera. Till största delen berodde det på att man helt enkelt saknade ett gemensamt forum för att nå fram till varandra. Företagens huvudsyfte med att erbjuda exjobb var ofta att de hade fokus på att ta in rätt person för att sedan ha en möjlighet att rekrytera efter exjobbet hos dem. – Vi ville hjälpa företagen att matcha in rätt person och samtidigt ge unga talanger en chans att komma in på arbetsmarknaden, berättar Jacob Svensson. – För studenten kan det primära vara att finna ett intressant exjobb samtidigt som många företag ser exjobbet som en rekryteringskanal. Då gäller det att vi tar hänsyn till detta redan i rekryteringen av exjobbare så att alla parters förväntningar uppfylls på ett bra sätt, säger Oskar 38 Bentfors, ekonomi och kundansvarig säljare på Xamera. XAMERA ÄR SPECIALISTER på att genomföra rekrytering inom exempelvis teknikföretag som sysslar med utveckling och programmering. Då många av Xameras kunder är konsultbolag med liknande verksamhet blir det vid rekryteringar ytterst viktigt att ta reda på företagets värderingar och matcha dem med en tilltänkt kandidat. Xamera har här en jätteuppgift att kartlägga företagets personal, organisation och agerande. Det handlar lika mycket om att vägleda och uppmuntra de kandidater som är tilltänkta att hitta rätt företag och typ av organisation. – När vi rekryterar så är personligheten såklart mycket viktig och central. Det beror naturligtvis på att de flesta som vi rekryterar har samma eller liknande utbildning, berättar Anders Söderblom, konsultchef på Xamera. – Jag letar efter personer som delar de värderingar som vi har på HiQ. Vi är ju ett värderingsstyrt företag och det måste återspeglas i de som vi rekryterar. Det jag uppskattar i samarbetet med Xamera, är deras lyhördhet samt förmåga att uppfatta vår företagskultur, säger Patrik Holm, vd för HiQ som specialiserat sig på kommunikation, mjukvaruutveckling och affärskritisk IT. XAMERAS VÄRDEGRUND ÄR: inspirera, innovera och agera. Vi försöker hela tiden att göra nya saker som skapar ett mervärde för kunderna och kandidaterna. Inspirera handlar om att uppskatta varandra och ge till kunder och agera är att hålla vårt löfte och leverera till kunden, berättar Jacob Svensson. – Ibland ger vi varandra ett skrivet kort med positiv feedback när någon gjort något bra. Detta för att stärka varandra i våra värderingar, berättar David Törner, delägare i Xamera. DEFINIERAD MÅLGRUPP. Xamera jobbar i en egen väl vald nisch med en utvald målgrupp vilket gör att man automatiskt bättre lär känna de kandidater och företag som man riktar sig mot. Det här är en av Xameras stora styrkor. NYA GREPP. Nu har Xamera tagit steget ut och satsar genom att göra egenproducerade filmer om de företag som man rekryterar till. Dessa finns på hemsidan kopplade till den tjänst som man annonserar. Det här ett mervärde som ger en helt unik bild av hur företaget fungerar och vilka kärnvärden som man står för. På detta sätt kan den som söker jobbet bilda sig en egen god uppfattning om företaget enklare än om man till exempel läser en rekryteringsannons. Vidare så finns en app att ladda ned på hemsidan som gör att man enkelt kan söka efter önskvärda jobb. EGET KONSULTPROGRAM. Young Xperts är programmet som man kan deltaga i om man är uthyrd konsult hos Xamera vid sidan av sina studier och vill vara med på ett antal roliga happenings som till exempel temakvällar. Exempel på detta är TV-spelskvällar och föreläsningar, allt för att bygga relationer och skapa positivitet. Det finns även ett program som kallas Young Xperts+ om man tagit examen. Där jobbar man som konsult till 95% i ett kunduppdrag. Resterande 5% av sin arbetstid har man i uppdrag att göra världen till en bättre plats. Under året har man som konsult även en generös utbildningspott, för att kompetensutveckla sig själv. – Det här är ett utmärkt koncept för de av våra kundföretag som varken har tid eller råd att ha ett eget traineeprogram, säger Jacob Svensson.