AMES 1
KRÖNIKA Digitalisering = Bättre kundupplevelser!
DIGITALISERINGEN FÖRÄNDRAR hela vår omvärld och inte minst min bransch. Den påverkar i princip allt vi gör och påverkar oss alla som kunder. Det här är en förändring, driven av ett gemensamt nytt kundbeteende. Vi banker måste agera, paradigmskiftet går inte att stoppa. Utmaningen för oss är att tänka om och hitta nya vägar – vi måste börja möta dig som kund på det sätt som du vill mötas på och där du vill möta oss. Idag vill många av er göra era bankärenden var som helst, i mobilen, i datorn eller i telefonen. Utvecklingen har gått fort och den accelererar. VI MÅSTE FÖR att kunna vara relevant för dig även i framtiden klara av att hjälpa dig att hantera din ekonomi när som helst, var som helst och på det sätt som du helst önskar. Men det vi tydligt ser, är att slaget om dig som kund står i den digitala världen – att lyckas skapa en personlig relation och personlig rådgivning online, parallellt med att möta ditt behov av personliga möten på bankkontoret. Det ena utesluter inte det andra. Det här utmanar oss, och det är bra. Vi ska bli utmanade. För en del av oss inom branschen är den här förändringen skrämmande eftersom det innebär att vi måste jobba på ett helt nytt sätt för att kunna möta era krav och ge er de kundupplevelser ni vill ha och är värda. Men vi är på god väg. Tack för att ni driver på den här möjligheten för oss! De här förändringarna har blivit ett naturligt inslag i våra samtal kring hur vi skall förbli bäst i branschen. För vi kan inte stå still. JAG LÄSTE PÅ NÄTET i Washington Post om en undersökning som IBM gjort bland vd:ar i stora bolag, de kom fram till att den fråga som håller flest vd:ar vakna på nätterna är att det kommer in helt nya aktörer med helt nya affärsmodeller i de mest traditionella branscherna. Så som Uber gjort i taxibranschen, så som AirBnB gjort inom hotell och besöksnäring och så som musikindustrin förändrades för några år sedan. Det här är verklighet för oss också. Vi i vår bransch ska inte ducka för det här – vi måste gå tillsammans med de nya aktörerna. Det är en bra utveckling, då det leder till bättre kundupplevelser. DEN NYA VÄRLDEN vi lever i skapar utmaningar och möjligheter på olika sätt. Det viktiga är att vi har en förmåga att anpassa oss och vågar vara EVA LANDGÅRD Kontorschef Nordea Linköping förändringsbenägna - att inte låta rädsla för det nya begränsa oss. Att medvetet försöka vända utmaningar till möjligheter och lyckas. ”Banking is no longer a place to go to, it is something you do”/Brett King Nu är vi tillbaka! Nu sätter vi dig i förarsätet! Rullningslager, Glidlager, Kilremsskivor, Kuggremsskivor Kilremmar, Kuggremmar, Tätningar Resan med det lilla extra firar 20 år. Det firar vi med rar vi med att sätta dig i förarsätet! Nu kan du uppleva en Kustpilenresa från lokförarhytten och andra platser på tåget – i 360 grader! Kanske lite omväxling från utsikten från fönstret? va ena dra Filmen hittar du på www.klt.se/kustpilen Funkar lika bra på mobil som dator! len CENTO KULLAGER www.cento-kullager.se 35 NORRKÖPING Magnus, Bosse, Lasse, Nisse Tel: 011-12 99 60 Fax: 011-10 35 50 Spårgatan 2 602 23 NORRKÖPING LINKÖPING Lasse, Björn, Classe Tel: 013-12 99 60 Fax: 013-10 50 35 Norra Oskarsgatan 20 582 73 LINKÖPING